Mary
    Hej!

    Kan man bli bildesigner /bilförsäljare om man går ekonomi? Vilka kurser behöver man läsa för att plugga vidare till bildesign?

    Mvh,
    Mary

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,

    kika gärna på framtid.se/yrke/bildesigner. För att arbeta med bildesign/fordondesign krävs det lägst en designexamen på kandidatnivå (en del arbetsgivare kräver mer utbildning, dvs magister/masterexamen).
    "Kandidat" är det 3-årig högskoleutbildning. För att kunna komma in på tekniska (ingenjörs-) utbildningar på högskolenivå, krävs det oftast att man bland annat har godkända betyg i Fysik2, Kemi1 och Matematik 4. Det är alltså Examensbevis (från ett valfri gymnasieprogram med godkända betyg i Svenska 2 och 3 samt i Engelska 6) plus de kurser som jag nämnde - i fysik, kemi och matte - som krävs för Behörighet.

    Däremot Bilförsäljare >> behöver inte nödvändigtvis ha någon speciell utbildning. Arbetsgivare kan anställa vem hen vill och utbilda på arbetsplatsen. Att tänka på: B-körkort (för personbil) ställs ofta som ett krav för att kunna få anställning som bilförsäljare.