Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karolina!

    Det finns olika vägar att gå till ditt mål - att bli Bildesigner: via Fordon- och transportprogrammet eller via Teknikprogrammet och kanske också via Estetiska programmet.

    Om du vill bli ingenjör och designa den tekniska utrustningen i första hand - då är det Teknikprogrammet i första hand som jag rekommenderar, men det går också att läsa på FT och komplettera sen för behörighet på komvux för att fortsätta till högskola sen (det är en lite längre väg via FT och snabbare men även tuffare väg - via Teknikprogrammet).

    Estetiska programmet rekommenderas i första hand om du vill jobba mer med hur bilen ser ut "utanpå" - utfårma den estetiska sidan av bilens "utseende" mer än att förbättra motorns prestanda. Men på Teknikprogrammet finns en inriktning som är som "klippt och skuren" för det som du önskar utbilda dig för - Design och produktutveckling.

    Sammanfattning:

    jag rekommenderar i första hand inriktning Design och produktutvecking på Teknikprogrammet. Vilka gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen med start hösten 2016, ser du här >>>

    Bästa hälsningar

    Julia Syv