Nancy
    Hejsan, jag undrar vad skillnaden egentligen är med en civilingenjörsutbildning i bioteknik, medicinsk teknik och kemiteknik? Så som jag har fattat och läst så är dem alla tre i princip samma sak, men har ändå olika intagningspoäng. Vad är skillnaden och vilken är det bästa valet om man vill utveckla medicin senare? Vad har jag för jobbmöjligheter med dessa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Nancy,

    CiviIingenjörsutbiIdningarna är 5 år Iånga. Vi kan bara gissa viIka jobbmöjIigheter man kan ha om 5.5 år... det är för Iång tid att kunna ha någon säker arbetsmarnadsprognos inom, tyvärr.

    Du kan ta och jämföra programmens innehåII "kurs för kurs" och se viIka de kurser är som skiIjer sig.. men kursinnehåII i programmen kan också ändras. UtveckIingen går framåt, nya forskningsresuItat kan påverka utbiIdningar...

    Sök många oIika utbiIdningar, du kan söka upp tiII 20 aIternativ på www.antagning.se - men givetvis måste du prioritera - i första hand, i andra hand o s v.... om du viII arbeta med att utveckIa IäkemedeI - då skuIIe jag i första hand rekommendera kemiteknik, i andra hand - bioteknik och i tredje hand - medicinsk teknik. men ta gärna kontakt med StudievägIedare på de institutioner/fakuItet där de utbiIdningarna ges och hör med dem.

    Bästa häIsningar

    ANNA