Hej Isabella,

    om schemat kommer att se ut på det viset att matematik 5 och bioteknik "går" samtidigt, då går det inte av praktiska anledningar: du kan ju inte klona dig!? :)

    För övrigt så är det upp till din skola att bestämma om du får läsa mer än "normalt", dvs läsa en U-kurs (utökad). Vi rekommenderar inte att läsa U-kurser om man kan undvika det. Detta för att risker finns att överanstränga sig eller att få lägre betyg (t o m kanske F) i någon eller några kurser pga att man läser för mycket och inte hinner och inte orkar.

    Diskutera det med SYV på din skola. På så lång tid framåt - till läsåret 2018-19 kan mycket ändras... så det är ofta svårt att planera upplägg för åk3 redan i åk1, det är långsiktig planering ni gör nu. Sedan kan förändringar inträffa av olika anledningar.

    Ang. att du inte läser moderna språk. I Naturvetenskapsprogrammet ingår en obligatorisk kurs i Moderna språk. Du måste alltså under din gymnasietid läsa minst en kurs Moderna språk, annars uppfyller du inte kraven på rätt programinnehåll. Det är endast Modersmål (inte svenska, dock) som kan ersätta moderna språk i Examensbeviset.

    Bästa hälsningar

    ANNA