Linda
    Hej! Jag vill läsa till civilingenjör inom bioteknik och undrar om man kan arbeta som biotekniker inom rymdfältet. Till exempel tar NASA upp att de tittar på olika lösningar kring frågor gällande biologi och rymd (två länkar https://www.nasa.gov/spacebio/our-experiments och
    https://www.nasa.gov/spacebio).

    Min fråga är hur utbrett är fältet för ''rymdbiologi''?
    Behövs biotekniker / biologer inom rymdforskningens fält?
    Har biotekniker någon särskild fördel eller nackdel om den vill arbeta inom rymden?
    • : KTH Rymdcenter och kanske Rymdstyrelsen.... skulle kunna svara, inte en "vanlig"/allmän studie- och yrkesvägledare. Som allmän SYV har man inte den specifika kunskaper.
    • : Hej, Kika tex på Luleå tekniska universitet där det finns eftergymnasiala utbildningar inom rymd! https://www.ltu.se/edu/bli-student/prog/space Utöver det har jag dålig koll. Kanske påbörja en master i bioteknik och approchera en forskargrupp som håller på med rymdforskning eller ett företag som har rymdfokus. Lycka till!
    • SYV-besökare :

      Dessvärre finns det idag inget större behov av biotekniker i rymden, varför det inte existerar som yrke men om du verkligen vill arbeta med bioteknik i rymden skulle jag rekommendera att du först läser färdigt din ingenjörsutbildning och sedan försöker komma in på ESAs astronaututbildning. Kraven för att bli antagen är mycket hårda men det är alltid värt att försöka om du vill satsa på det. Om du blir antagen och fullföljer utbildningen finns det en chans att du kommer att få arbeta på rymdstationen ISS i den mån de har behov av en biotekniker - det är helt och hållet avhängigt på vilken forskning som bedrivs för tillfället. Det är hemskt tråkigt att behöva ge ett sådant negativt svar men det är verkligen inte lätt att få ett rymdyrke. Kanske ser situationen annorlunda ut om 10-20 år, när du antagligen sedan länge har studerat färdigt men jag kan givetvis bara svara efter hur läget ser ut idag.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ Linda,

    en aspekt som du bör tänka på att det kan krävas att man är Amerikansk medborgare för att kunna jobba för NASA. du får gärna undersöka den aspekten...
    och om du inte vill eller kan bli amerikansk medborgare, så kanske ESA som är den europeiska motsvarigheter till NASA är - kan bli lösningen för dig. Du får också gärna läsa på ESA´s hemsida och ställa frågor direkt till dem.
    Fler ställen där du borde kunna få svar på dina frågor är
    Rymdstyrelsen - rymdstyrelsen.se
    KTH´s Space Center - kth.se/en/sci/centra/rymdcenter
    Institutet för Rymdfysik - www.irf.se

    hej igen, vi fick nu svar från en person som jobbar på Onsala Rymdobservatoriet; var god läs nedan:

                "Inom biologi och bioteknik finns det forskning som utnyttjar rymdfarkoster som ISS för att testa saker i viktlöst tillstånd. Jag gissar att de flesta som jobbar med det gör sina utbildningar inom biovetenskaperna och sedan specialiserar sig.
    Inom rymdområdet finns massor av tillämpningar, så man skulle också kunna göra en utbildning inom rymdteknik (t ex på LTU) för att sedan specialisera sig på biologiska projekt.
    Sedan finns inriktningen astrobiologi för den som är mest intresserad av de stora frågorna om liv i rymden. Här finns forskare på SU, Umeå universitet, och Högskolan i Kristianstad, och säkert kurser på andra universitet.
    På Karolinska institutet (i Stockholm) finns forskare som jobbar med kroppen i rymden, så att göra medicinutbildning har också intressanta möjligheter.
    För vidare tips tänker jag att forskaren Natuschka Lee [email protected] i Umeå kan vara en bra person att börja med, eller Erik Lundmark-Harrison <[email protected]> som varit engagerad i Astronomisk ungdom och som pluggar bioteknik på Chalmers."

    SYV-besökare SYV

    Ett tips är att kontakta Christophe Lasseur som jobbar med liknande frågor på ESA. Han är involverad i ett projekt som heter MELiSSA (Micro-Ecological Life Support System Alternative) som studerar möjligheten att skapa en miljö som är helt självförsörjande på mat, vatten och syre. Här kan du läsa mer om MELiSSA.
    Christophe's mailadress är: [email protected]. Jag tror att han är från Frankrike, så det är engelska eller franska som gäller! när du skriver till honom.

    Lycka till!

    Varma hälsningar