Jelena
    Hej, jag fick AVA, allmän visstidsanställning på 4 månader och nu har det gått en månad och chefen "vill att jag slutar". Jag vill inte sluta, men det är kanske bättre att jag gör det i alla fall.
    I arbetsgruppen känner jag mig inte välkommen. Jag har också uppmärksammat vissa missförhållanden på arbetsplatsen och trots att jag inte anmälde dem (inte officiellt i alla fall) så vet de andra i gruppen att jag känner till hur det ligger till och de är kanske rädda att jag kan anmäla. Därför sa dem till chefen att vi har "samarbetssvårigheter". De andra är tillsvidare anställda. jag är den enda som har tillfällig anställning - AVA.
    Jag har varit arbetslös i några år innan jag fick den här jobbmöjligheten och var jätteglad när jag fick den! Jag har anställningsstöd från Arbetsförmedlingen som min arbetsgivare får för mig - nystartsjobb.
    Chefen ger mig nu en veckas uppsägningstid och jag behöver inte arbeta under den veckan men jag får lön för en veckan. Jag tycker jag bör (hur som helst) ha längre uppsägningstid.
    Vad tycker ni jag bör göra? Jag vill ju arbeta och jag känner mig orättvist behandlad.
    Tusen tack för ett snabbt svar!
    J.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena! jag beklagar att en sådan tråkig sak hände dig.

    Jag kan ge följande råd:

    1. se i ditt anställningsavtal (som du skrivit på när du fick jobbet) om vad som står om uppsägningstid;

    2. eftersom du får anställningsstöd från Arbetsförmedlingen, kontakta (snarast möjligt) din handläggare på AF och berätta vad som har hänt. Om inte annat (i värsta fall om AF inte kan hjälpa dig att behålla jobbet) så är det i alla fall viktigt att AF avbryter utbetalningar till din arbetsgivare (anställningsstöd som arbetsgivaren inte längre har rätt till).

    3. om du är medlem i någon fackförening - prata med din fackförening: berätta vad som hände och fråga om vad de kan göra för att hjälpa dig.

    4. om du inte är medlem i någon fackförening, kontakta LO (adress till deras hemsida är https://www.lo.se/  och kontaktuppgifter är Telefon: 08-796 25 00 E-post: [email protected]) i alla fall - fråga om de kan hjälpa dig på något sätt. T.ex kan de upplysa dig om vad som gäller för AVA (om det finns någon "allmän uppsägningstid" för just AVA). t.ex om man har Provanställning, så är den kortaste uppsägningstiden 2 veckor. Jag tycker du borde ha fått minst 2 veckors uppsägningstid, men din arbetsgivare kanske tänker att du "kompenseras" genom att du blir arbetsbefriad under din uppsägningsvecka.

    5. börja söka andra jobb direkt (men det kanske du redan har börjat med).

    Du får gärna höra av dig igen och berätta hur det går! Jag lovar personligen att hålla tummarna hårt för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare