Lukas
    Hej!
    jag går teknik information och medieteknik. år 2.

    Jag har en lärare i programmering som knappt kan svenska, hans grammatik är inte som en gymnasielärare bör ha.
    under årets gång så har vi haft 3 prov i programmering och jag har inte klarat 2 av dom första men fick göra omprov på första och då klarade jag det.
    men sen andra provet klarade jag inte och då ska jag få göra omprov på det några månader senare i maj. har ännu inte gjort det.
    han satte vårat slutliga prov nu idag och jag var desperat av att klara det för att jag skulle kanske få skippa göra omprovet. Men nu är det så att jag blev tagen för fusk på detta och ångrar det djupt.. men jag behövde verkligen klara detta!!
    vi alla i klassen har klagat på hur han lär ut, ingen gillar det alls. För det enda han gör är att läsa upp ur boken och skriva upp exemplen från boken och sedan får vi jobba med uppgifter från boken, varenda lektion har det varit så.

    måste också nämna att vi skriver programmerings prov på papper, vilket är absurt. om man skriver kod och sånt på datorn kan man ju felsöka och sedan göra om, nu på papper har man liksom bara en chans att få det korrekt.

    Jag är en person som behöver hjälp och bra förklarat för hur och vad allt funkar, men denna läraren är så långt ifrån detta som går. flera i klassen har funderat på om att prata med rektorn och säga att läraren ska gå om lärarutbildningen, för han kan inte lära ut för fem öre..

    finns så mycket mer jag kan skriva om honom..

    men som det ser ut nu kommer jag få F i kursen och vet inte vad jag ska ta mig till...
    har bokstavligen panik, mår dåligt över det och vill bara hoppa av!

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Aj-jaj-jaj! Att fuska på provet är inte bra. Det vet du ju själv också och skriver om det i din fråga.
    Att man är missnöjd med hur läraren undervisar kan inte rättfärdiga att man fuskar på provet.

    Om man är missnöjd med läraren, bör man säga det till läraren och blir det ingen förbättring, vänder man sig till "förste läraren" i ämnet (om en sådan finns på din skola) och annars till biträdande rektor eller till rektor på programmet. I fall man inte vill konfronteras med läraren, kan man gå via sin klasslärare/mentor, via skolvärd/värdinnan eller via kurator på skolan.

    Att gå prata med kurator tycker jag är en bra idé för dig nu. Kurator har sekretess och får inte berätta vidare. Är det svårt att få tid hos kurator, se om du kan prata med skolsköterska och/eller med skolvärd och/eller med din klasslärare/mentor.

    Ser att du är 17 år och tror därför att dina föräldrar får besked om vad som hände - ganska omgående. Det är skolan skyldig till att göra, för att du är inte myndig. Du kan därför vinna på att själv berätta för dina föräldrar vad som hände, för de kommer ju, som sagt, ändå få reda på det.

    Dina föräldrar vill ditt bästa och de känner dig väl. Jag tycker ni bör tillsammans komma fram till vad som är bäst för dig att göra i den uppkomna situationen.

    Det finns flera lösningar:
    1. byta skola och gå om åk2 på ett annat program /eller annan inriktning/;
    2. stanna där du är, prata om det som hände och göra om provet utan att fuska.

    Du skriver att du vill hoppa av skolan. Det är ingen bra lösning. För det första, så kan du inte hoppa av utan att dina föräldrar får reda på det: du är inte myndig.
    För det andra, vad ska du göra i stället för att gå i skola? Kan du få jobb?

    Om huruvida läraren är bra eller dålig, är en separat fråga. Låt oss anta att läraren är dålig, men om det inte finns möjlighet att få tag på en bättre behörig lärare - vad ska rektor göra i så fall? Bra behöriga lärare i programmering "växer inte på träd", som det heter. Att både vara duktig i ämnet (programmering) och vara duktig i pedagogik (kunna förmedla kunskap) samt nöja sig med de villkor som finns på skolan (lägre lön för lärare än den programmerare har - t.ex.) sådana personer är ganska sällsynta. Tänk om du var rektor på din skola och inte kunde få tag på en bra lärare, vad skulle du göra? Erbjuda högre lön för lärare än programmerare har, finns kanske inte utrymme i budgeten.

    Nu säger jag inte att din lärare är dåligt. Det har jag inga belägg för. Det är inte heller min sak att avgöra lärarens kompetens. Det är ytterst rektorns ansvar. Om det är som du skriver att många elever är missnöjda med läraren, är det sjyst att på något sätt meddela läraren om det (tänk om hen kanske tror att hen är mycket bra lärare) och ge konstruktiv kritik (påpeka det som läraren faktiskt HAR MÖJLIGHET ATT ÄNDRA PÅ & här hör inte läraren brytning). Ätt lära sig prata utan brytning om man börjar lära sig ett nytt språk i vuxen ålder, kan man inte göra. Det är som att be dig bli 25 cm längre /eller kortare/. Helt omöjligt. Det läraren kan göra är att försöka prata TYDLIGARE och/eller ge meddelanden i skrift i stället för munliga instruktioner. Det kanske också är möjligt att testa ha undervisning på engelska (kan vara bra på olika sätt: läraren kanske pratar bättre engelska än svenska + att eleverna kan också vinna på att ha undervisning på engelska - i fall de senare ska söka jobb utomlands eller arbeta i Sverige men i internationell miljö).

    Du får gärna återkomma och ställa fler frågor. Du får också gärna berätta hur det löste sig för dig.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : vad händer om jag inte klarar kursen? Det är ju ändå en inriktingskurs, kan jag läsa den under trean eller hur blir det?
    • Milla : Ja kommer att skriva ett nytt svar till dig snart.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Oavsett om det är en kurs inom inriktningen eller en annan kurs, så har skolan uppfyllt sin skyldighet genom att du fick läsa kursen och fick göra slutprovet. F är också ett betyg. Du kan inte kräva att få läsa om en kurs, men du kan absolut fråga efter den möjligheten eller komma med andra förslag. Sedan är det upp till rektor på programmet att fatta beslut.

    En vanlig policy är att ge eleverna möjlighet att göra om tenta (minst en gång) under gymnasietiden. Även under ett helt år efter det att man slutar på gymnasiet, brukar skolorna ge möjlighet att göra tentor i de kurserna, i vilka man fick F. Det varierar dock mellan olika skolor.

    Om man får F i en kurs på gymnasiet, kan man ansöka om att läsa på Komvux eller göra prövning på prövningsenheten (eller på Komvux om ingen prövningsenhet finns i din kommun).

    Det finns, alltså, inte några strikta regler om vad som gäller om eleven på gymnasiet får F i betyg och vill läsa om eller tenta om en kurs. Detta pga gymnasiet är frivilligt och du har när du avslutade din grundskoleutbildning, uppfyllt din skolplikt.

    Råder dig se på skolans hemsida om det står ngt. om skolans policy i fråga om F-betyg. Om du inte hittar info om det, fråga skolans personal. Även om policy finns, kan rektor bevilja undantag. Kom med förslag om vad som skulle passa dig bäst och meddela det till rektor. Sedan avvaktar du beslut från rektor & vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!

    Milla, SYV på Fråga SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag gav upp, han gav frågor om grejer vi inte gått igenom och förra gången fick vi typ något slags hjälp papper, men inte denna gång. Att han ens frågar om något vi inte jobbat med.. Kommer få F i denna kurs nu. Vad kommer hända? Måste jag gå klart kurseni trean eller kan jag skippa den? Utbildningen är högskoleförberedande, så förstör jag det genom att inte få E i kursen?
    • Anna : Jag kommer att svara på din kommentar i ett nytt svar. Kommer inom kort.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!

    Beklagligt att du upplever att undervisning i kursen var undermålig. Har du pratat med läraren, försökt ge honom konstruktiv kritik - påpeka saker som läraren kan förändra (förbättra)?
    Du kan alltid gå och prata med rektor på ditt gymnasieprogram. Det tycker jag är en bra idé - att göra det.

    Om du inte är myndig, kan du be dina föräldrar om hjälp - bl a att de pratar med både läraren och rektor.
    **************************

    Och nu - till fakta. Om jag förstår dig rätt, så vill du bli behörig att söka till högskola/universitet. En utförlig förklaring om vad som krävs - både vad det gäller Grundläggande & särskild behörighet finns att läsa på den här platsen: http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola

    Om du enbart kommer att erhålla ett F betyg i en hundrapoängs kurs och inga fler F - uppfyller du kraven för gymnasieexamen. Info om vad du behöver uppnå för att få Examensbevis finns på den här platsen: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du kan alltså bli fullt behörig till eftergymnasiala utbildningar med F i Programmering. Givetvis drar F betyg ner Jämförelsetal - och minskar konkurrensvärde i dina betyg. Ang. möjlighet att läsa om kursen, är det upp till rektor på ditt program att besluta om du får. Formellt sett har skolan uppfyllt det de är skyldiga till genom att ge en elev möjlighet att läsa en kurs EN GÅNG + sätta betyg på kursen. F är också ett betyg. Att läsa om en kurs eller göra tenta (prövning) i kursen i efterhand är ett undantag som rektor kan besluta om. Du måste vilja göra det: läsa om eller tenta om. Om du inte vill, behöver du inte göra det. Om du vill, kan du ansöka om det.

    Om jag förstod rätt, som är många elever missnöjda med läraren och du anser dig ha bevis på att undervisningen var undermålig. Om så är fallet, tycker jag att du gör rätt i fall du tar upp frågan på skolan - först med läraren, sedan med rektor. Om det är som du säger, blir det inte bra för nästa års elever heller. Är man missnöjd med undervisningens kvalité, bör man påtala det, tycker jag.

    Önskar dig det bästa och lycka till med allt!
    ANNA

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret