Sarah
    hej
    jag undrar om man kan gå turism och resor och sen tillägga dem 2 ämnen som man behöver för att bli advokat??
    jag undrar också om jag har A i alla ämnen i turism och resor samt att jag har tilläggt dem 2 ämnen som jag behöver , Kan jag då komma in på högskolan utan högskoleprov? undrar också vad som kan komma på högskoleprovet??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sarah!
    Vilket program man gick på gymnasiet spelar ingen roll (så länge man blir BEHÖRIG).

    Högskoleprovet är frivilligt att göra. Det ger en extra chans att komma in på högskola.
    Om du undrar vad som kan komma på högskoleprovet, kan du läsa beskrivning på http://studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/beskrivning-av-hogskoleprovets-delprov/
    och titta på gamla prov och träna på dem. Här http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/ finns det HP från de 5 senaste åren.

    På Hotell & turismprogrammet behöver du läsa Svenska 2 och 3 inom Individuellt val - för att få Grundläggande behörighet. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf längst ner på sidan Tips från SYV.
    Historia 1b och Samhällskunskap 1b - de kurser behöver du för Särskild behörighet.
    I HT ingår det som obligatoriska Historia 1a1 och Samhällskunskap 1a1 (mindre kurser som är på 50 poäng) och du behöver därför komplettera upp med kurserna Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2. Det är 2 stycken 50-poängskurser som du i så fall behöver läsa som UTÖKADE, dvs utöver programmets 2500 poäng.
    Det är inte din rättighet.
    Rektor på skolan kan bevilja det som Undantag. Rektor kan också säga Nej till att läsa utökade kurser.
    Jag råder dig på förhand - innan du söker till gymnasiet, få reda på vilka skolor som kan lova att du får läsa Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 som utökade kurser. Utökning av programmet blir med 100 poäng, dvs 4% - inte så mycket, men rektor kan ändå säga Nej. Detta för att sola är ej skyldig erbjuda läsa utökat + att schemat kanske inte går ihop och/eller lärarkapacitet inte räcker.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Angående höga betyg - så ska man givetvis försöka få så höga betyg man kan.
    Men som OBEHÖRIG är du inte med i urvalet till högskoleutbildning.
    Du kan ha alla A-betyg men om du inte har godkänt betyg i någon behörighetsgivande kurs, så får du besked OBEHÖRIG och är ej med i urvalet.
    På Hotell&turism programmet är det INTE säkert att du kan bli behörig till Jurist på högskola.
    Du måste fråga på skolan - på förhand - innan du söker och be dem att lova dig att du ska få läsa Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2 och de kurserna kan på HT bara läsas inom Individuellt val eller som Utökade kurser. Dina 200 poäng Individuellt val kommer att bli upptagna med kurser i svenska 2 och 3, som du behöver för Grundläggande behörighet.
    Och det är bara 200 poäng individuellt val som finns, inte fler.

    Du får välja att
    1. söka till ett annat program där du garanterat får läsa alla kurser som du behöver för behörighet till Jurist
    2. be skola dit du vill söka till HT om någon sort "löfte" att du ska få läsa Utökade kurser för att bli behörig till Jurist på högskola
    3. komplettera efter gymnasiet på Komvux eller genom prövningar.

    • : Ja , men om jag har allt A och B på mina betyg från turism och resor samt historia och samhäll 1a2 .då har jag väl jätte bra betyg? kan jag inte komma in på högskolan då utan högskoleprov. eeller spelar de roll om man går yrkesgymnasium eller högskoleförbredande ?
    • Anna : Högskoleprovet är frivilligt att göra. Varför många vill göra Högskoleprovet är för att det ger EXTRACHANS att komma in. Många gör HP även om de inte söker till högskola, bara för att ha det i sin CV att de fick högt resultat på HP, t.ex. Jag skriver också ett utökat svar till dig, se ovan om en liten stund.