Daniel

    2007 började jag att läsa till lärare i Uppsala. Men innan jag blev klar så började jag att jobba mer och mer på en skola. Där jag sedan blev kvar fram till 2018. Under den här tiden så har utbildningen och dess innehåll förändrats med kurser och innehåll. Så det jag undrar är kan jag utan att försaka mitt nuvarande jobb utbilda mig färdigt. Distans? Bor just nu nära Västerås. Har jobbat som lärare i idrott och hälsa under hela tiden. Mvh D

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Daniel,

    prata med rektor på din skola. Det kan finnas några lokala projekt som hjälper lärare att bli behöriga.
    ***
    Det andra förslaget jag har är att du kontaktar studievägledare på ditt gamla lärosäte och även på de andra lärosäten där utbildningar till idrottslärare finns och frågar om det är möjligt att komplettera din utbildning och i så fall hur du kan komplettera den.

    Jag kan inte lova dig att det går att komplettera helt på distans.
    ***
    Det "vanliga" är att man söker till ett program och när man är antagen ansöker man om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får då svar om man kan hoppa över delar av utbildningen och i så fall - vilka delar.

    ***
    Ännu ett förslag är att du kontaktar Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Det är inte omöjligt att de skulle kunna göra bedömning om att du "på den utbildningen" du har + den arbetslivserfarenheten du har skaffat dig - kan anses vara "behörig lärare" och får lärarlegitimation (kanske på Undtantag...). Egentligen krävs det i grunden LÄRAREXAMEN. Men det kan inte uteslutas att undantag kan göras. Du har ju ändå delar av utbildningen klar + har ganska lång erfarenhet av att jobba som lärare.
    Om diverse Undantag vad gäller behörighet som lärare - var god se info på Skolverkets hemsida. Kontakta Skolverket för vidare info; Skolverkets Upplysningstjänst och växel har tel.nr 08-527 332 00