Hanna
    Hej!

    Jag gick ut nian med väldigt bra betyg och kom in på en fantastiskt gymnasieskola 2012 och valde att läsa samhälle inriktning psykologi där. Precis när andra året började hade jag tyvärr alldeles för mycket press på mig och många anledningar att helt enkelt hoppa av. Jag blev godkänd i alla ämnen och hade bra betyg i år ett, men fick inte några betyg alls för år två eftersom jag hoppade av. Jag har nu tagit nästan tre år för att fundera ut vad jag vill studera och vad jag vill jobba med i framtiden, och har kommit fram till att mitt mål är att bli en utbildad psykolog/psykiatriker. I bästa tänkbara situation hade jag studerat på uni här i Australien där jag befinner mig just nu och har bott i två år.
    Jag är hursomhelst redo att komma tillbaka till Sverige och studera vad som behövs för att kunna komma in på university här. Vilket är mitt bästa alternativ? Vilka kurser absolut behöver jag för att kunna söka? Kan jag plugga dem på distans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Bra att du vet vad du vill göra (jobba med) i framtiden.

    Psykiatriker är läkare med specialkompetensområde "psykiatri" (i alla fall så är det i Sverige). I Sverige läser man 5.5 år på Läkarprogrammet, sedan genomgår AT-tjänstgöring i minst 18 månader (men ofta 21 mån och ibland även 24 mån). Sedan tar det ytterligare 5 år på heltid att bli Specialist (t.ex Psykiatriker). Ofta är man ST-läkare på deltid, t.ex på halvtid och då tar det 10 år men man jobbar som "en vanlig läkare" på halvtid under tiden man går sin ST-tjänstgöring.

    Psykolog, däremot, är ett annat yrke, som kräver 5 årig högskoleutbildning.

    Båda yrken är legitimationsyrken. Socialstyrelsen beslutar i fråga om legitimation. Frågan är om du vill efter utbildningen jobba i Sverige eller i Australien eller i något annat land? I Sverige är det lättare att få legitimation om man är Läkare med utbildning från ett annat land, jämfört med om man är Psykolog utbildad i ett annat land. Det finns exempel när utbildade psykologer inte kunde få legitimation efter sina utländska utbildningar (pga skillnaden i utbildningens innehåll ansågs vara för stor - jämfört med det som man läser i Sverige) och tvingats då välja: försöka komma in på Psykologutbildningen och läsa 5 år till eller satsa på ngt annat yrke.

    Det finns ännu fler likheter mellan yrkena (förutom att båda är legitimationsyrken) - att det är relativt lätt att få jobb i Sverige med de utbildningarna idag men väldigt svårt att komma in på utbildningar (pga jättestort sökandetryck). Inte ens allra de högsta betygen från gymnasiet /A-betyg i alla kurser från alla 3 år på gymnasiet/ räcker utan man måste även ha "extrapoäng"/meritpoäng. Man kan givetvis komma in i HP-urvalsgruppen (på resultat av Högskoleprovet, om man får ett högt resultat). Tyvärr som kan man inte skriva högskoleprovet i Australien, läs om varför på den här sidan.

    Oavsett vilket yrke (Psykolog eller Psykiatriker) du vill satsa på om du vill läsa på högskola/universitet i Sverige, - så måste du få Grundläggande behörighet till högskolestudier och sedan är det olika Särskilda behörigheter. Till Psykolog är det - Matematik B (eller 2) och Samhällskunskap A (eller 1b). Till läkare är det Matematik D (eller 4), Fysik B (eller  2), Kemi B (eller 2) och Biologi B (eller 2). Man måste ha både grundläggande och särskild behörighet till "sin högskoleutbildning".

    Om det är så att du vill bo och jobba i Australien då är det kanske bättre om du läser "hela vägen" i Australien: både förberedande inför Universitetet och Universitetsutbildning. Detta pga det är definitivt mycket lättare att få jobb med utbildning från samma land och det är också många ggr enklare att komma in på Universitetet med gymnasial utbildning från samma land.

    Givetvis kan du läsa i Sverige. Jag ser att du är 20 år och är därför gammal nog för att läsa på Komvux /det är från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år som du kan läsa på komvux/. Kontakta komvux i den kommunen i Sverige där du är folkbokförd och fråga om de kan erbjuda undervisning på distans. Du behöver (om du ska satsa på svensk gymnasial utbildning) göra planering av Examensbevis. Det räcker med 2400 poäng för Examensbevis från komvux (100 poäng mindre än på gymnasiet). Det är bra att ta med alla de kurser som krävs för Särskild behörighet (så att du inte sedan behöver komplettera ditt Examensbevis).

    Du hittar kontaktuppgifter till komvux i "din kommun" på "din kommuns" hemsida. Och med "din kommun" menas det den kommunen där du är folkbokförd. Den kallas också ofta för "hemkommun" (även om man inte bor där). :) Så - vänd dig till din hemkommun och be att få göra planering av Examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! Obs!allt som är "i blått" i mitt svar är klickbara länkar, där du finner mer info.

    ANNA