Aria
    Hej
    Jag heter Aria och har en fråga om behörigheten till högskolan. Om man har betyg i svenska som andraspråk 1 men inte i kurs 2 och 3. Kan man direkt läsa svenska som andraspråk 3 och bli behörig i svenska som andraspråk 2 och 3 ?
    Tack
    Med vänliga hälsningar: Aria

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aria,
    svar på din fråga beror på...
    Situation nr.1
    Om man vill ha Examensbevis från gymnasiets nationella program i Sverige, som ger behörighet till högskolestudier i Sverige, då är godkända betyg i svenska (eller SAS) 1, 2 och 3 ett krav. Utan de godkända betygen får man inte Examensbevis som ger behörighet till högskolestudier /grundläggande behörighet/.... Man kan ha yrkesexamen (Examensbevis från ett yrkesprogram, men då behöver man komplettera det med godkända betyg i svenska 2 och 3 eller SAS 2 och 3).

    Situation nr.2
    Om man redan har fullständig gymnasiekompetens från utlandet - och är behörig till högskolestudier (dvs man fick bedömning att man har grundläggande behörighet och behöver komplettera med svenska och kanske också med några enskilda kurser, ex. fysik 2, kemi2 och matematik 4... eller några andra kurser) - då är kravet att i fall man läsa med undervisningsspråk Svenska, att man antingen ska ha godkänt betyg i Svenska 3 eller i SAS 3 eller att man får godkänt resultat på TiSUS, "test i svenska för universitets-studerande". I fall undervisningsspråk är annat än svenska - behöver man, som regel, inte ha några betyg i svenska.