Svante
    Jag går andra året på samhäll på gymnasiet och jag undrar hur man ska gå till väga för att bli bilförsäljare. Borde man läsa ekonomi 1 i trean eller något annat val? Eller borde man gå någon utbildning efter gymnasiet med handel att göra? Eller borde jag praktikerna någonstans? Jag vet inte?
    • Anna : Har du körkort?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Svante,
    vilket gymnsieprgram man gick på gymnasiet eller exakt vilka kurser man läste, kan spela "viss roll" men det är inte avgörande för möjlighet att få jobb som bilforsaljare
    ***
    Det som är viktigt är att du

    - har körkort
    - har intresse, "talang" och erfarenhet av försäljning
    - vet mycket om bilar
    - har tur att hitta praktikplats eller sommarjobb eller timanställning på en bil-försäljningsfirma, för att "få in foten" - in i branschen.

    Kika på SA/programplan/Programplan_SA.pdf - det finns t.ex kurser

    Kommunikation
    Retorik
    Utställningsdesign 1 och 2

    i listan på vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på Samhällsvet.programmet. Om din skola kan ge dig möjighet att att läsa någon av de kurserna, är det jättebra.
    Sök sommarjobb och extra-jobb som har med försäljning att göra (vilken försäljning som helst) - det är bra erfarenhet, som efterfrågas när man anställer försäljare, bl.a Bilsäljare (kan man sälja "ngt annat" så kan man också bättre sälja även bilar).
    Att kunna just "sälja" är det viktigaste (det är vissa egenskaper man ska ha som att vara trevlig, tålmodig, flexibel, tillmötesgående; förklara lagom-mycket för kunden och att känna av när det är dags att "ge upp", inte tjata för mycket för att inte irritera kunden).
    Att kunna mycket om bilar är också viktigt, men det hjälper om man kan mycket om bilar, men inte kan sälja. Det är ju just SÄLJA bilar som bilsäljare gör. :)