Sofia
    Hej!

    Jag har en dröm om att utbilda mig till djursjuksköterska men det är ju dock ganska höga intagningspoäng för att bli det. Jag vill satsa på att höja mina betyg och då behöver jag höja mig cirka 2 poäng. Jag funderar på att läsa ett år till djurvårdare på en vuxenutbildning, då läser man ju gymnasiekurser inom djurvård. Om jag får höga betyg på dom kurserna så kan väl det hjälpa mig att höja mitt snittbetyg? Är det några speciella ämnen som man måste räkna med i sitt snittbetyg, ex matte och svenska? Söker man in i en annan grupp när man har kompletterat sina betyg och kan det vara en nackdel?

    Tacksam för svar.
    Mvh Sofia
    • Mikael : Har du Examensbevis från gymnasiet?
    • : Ja, jag läste natur med inriktning natur/samhälle
    • Mikael : Fick du EXAMENSBEVIS från NA-programmet? Just Examensbevis, inte Studiebevis? :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    studier kan inte vara till nackdel. Men formellt sett behöver de inte vara till någon hjälp heller - hur konstigt det nu kan låta!

    Detta för att i fall du har Examensbevis från gymnasiet (jag frågade om det i min kommentar till din fråga - för att det är viktigt att känna till) - då är det endast de betygen som finns i ditt examensbevis + de eventuella kompletteringa som Krävs för BEHÖRIGHET eller som ger meritpoäng. Meritpoäng är det endast moderna spåk 3,4 och eng 7 samt högre mattekurser, som ger.
    Om du idag är behörig - då kan du inte läsa några nya kurser för behörighet (du är ju behörig). Om du inte är behörig, måste du läsa kurser så att du blir behörig.
    Utbildning i ngt. yrke från komvux kommer inte hjälpa dig komma in på en högskoleutbildning.
    Det är ju givetvis bra att läsa och få kunskaper och kanske kan du få jobb efteråt också och vara nöjd med det... vilket också är ett bra resultat. Men att genom höga betyg i kurser som leder till ett yrke där man utbildar sig på komvux kan du inte få bättre chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Men om man tänker på högskoleprovet, t.ex - så ger alla studier bättre chans att få högre resultat, för att man kan mer. :)
    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej, tack för svar. Så är det bättre då att satsa på att göra så kallade prövningar i olika kurser för att höja betyget?
    • : Och satsa på att göra högskoleprovet fler gånger? :)
    • Mikael : Ja, om du vill komma in på en högskoleutbildning - då måste du få upp ditt MERITVÄRDE. Meritvärde är summan av Jämförelsetal + Meritpoäng. Har du nu några Meritpoäng - https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser ? Max antal meritpoäng än 2.5. Om du har max i merit, är det endast Jämförelsetal du kan påverka; det är "snittet" av de betygen som finns i ditt examensbevis. Satsa på prövningar och på högskoleprovet! och Lycka till!