Daniel
    Hej!

    Skulle det vara möjligt att läsa ett ekonomiprogram och sedan lägga till kurser för att uppfylla FMI's krav som fastighetsmäklare?
    Isåfall vet ni något program som ger möjlighet till detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    se gärna info på fragasyv.se/info/fastighetsmaklare
    Det är bekvämare och "säkrare" att läsa ett program som leder till yrket Fastighetsmäklare >>, men det finns också exempel när folk lyckades hitta och komma in på alla de kurser som krävs. Det kan ta tid och finns inga garantier på att hitta eller komma in på alla kurser som FMI kräver att man ska ha betyg i. FMI´s krav kan också ändras över tid; programmen på högskolenivå kommer i så fall anpassas till de nya kraven, om programmet "lovar" att man läser mot yrket fastighetsmäklare.
    Att man Hittar fristående kurser som man behöver läsa, betyder ju tyvärr inte att man också kommer in på alla dem. Du kommer att konkurrera om plats på varje kurs - separat; det är endast inom programmet som man har platsgaranti.
    ***

    Det finns väldigt många olika ekonomiprogram som kan innehålla en del av kurser som även kan användas för att uppnå FMI´s krav; sedan kommer du behöva komplettera med de kurser som "fattas". Läs noga FMI´s krav om vilka kurser som behövs; ta kontakt med studievägledare på ekonomiprogrammen som är experter på just ekonomi-området. Studievägledare på fastighetsmäklarprogram kan förhoppningsvis ha viss kunskap om vilka andra program som mest liknar fastighetsmäklarprogrammet (och efter vilka endast mindre kompletteringar behövs).
    Fråga SYV har ingen egen expert på det område.
    Att studera innehåll i hundratals olika ekonomiprogram för att komma fram vilka av dem som mest liknar fastighetsmäklarprogrammen, har vi tyvärr inte möjlighet till att göra... jag beklagar detta, men så är det.

    Du kan själv ta och jämföra innehåll i fastighetsmäklarprogrammen och de ekonomiprogram som du har tänkt dig att du vill läsa (kurs-för-kurs). Vilka kurser som ingår i programmen är inte hemligt; står det inte på utbildningarnas hemsidor, ta kontakt med de utbildningsansvariga och be att de ger dig info om vilka kurser som ingår i programmet.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA