William
    Hej,

    Jag ska börja i gymnasiet om en vecka och jag ska gå samhällsvetenskap med samhäll som inriktning (samsam), och jag skulle gärna vilja bli flygledare i framtiden, grejen är att jag vet inte om jag har valt "rätt" linje för det och jag vet heller inte vilka krav som krävs för att kunna bli flygledare (betyg, medicinska krav, studera vidare osv).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felix!

    Så roligt att du är intresserad av yrket Flygledare! Du får gärna börja med att se info på www.framtid.se - om det yrket>>

    Tyvärr så är det så att för närvarande (och några år framöver), kommer inte den civila utbildning till Flygledare i Sverige vara öppen. Info om det kan du se på http://www.lfv.se/bli-flygledare

    Försvarsmakten rekryterar dock, se info här>> Om du är intresserad av att gå utbildning hos Försvarsmakten, är det bäst att kontakta Försvarsmaktens Rekryteringslinje, kontaktuppgifter till den är:

    Öppettid telefon och chatt: vardagar 10.00 - 15.00.

    Mejla
    [email protected]

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Det närmsta man i Sverige idag kan komma till Flygledarutbildningen (som inkluderar delar av den nedlagda utbildningen till Flygledare) är den här>> Den heter Flygtransport&Logistik och ges på Linköpings Universitet. Du som läser på Samhällsvetenskapsprogrammet behöver lägga till matte 3b (en valbar kurs på SA, som inte ingår per automatik) - för att bli behörig till det programmet.

    Om du kan läsa Fysik (inom individuellt val) - så är det inte helt fel att göra det. De kommande/blivande utbildningar (som förhoppningsvis kommer att öppnas) kan eventuellt, förutom matte 3 kräva även matte 4 och fysik 1a.

    Ett annat råd som jag kan ge är att läsa mycket Engelska, så mycket du kan. Engelska 5 och 6 ingår som obligatoriska kurser i alla högskoleförberedande gymnasieprogram, och därför också i SA programmet. Men du kan välja till även Engelska 7.

    Även andra språk är mycket bra att kunna så bra som möjligt.