Fia
    Hej! Hur läser jag till hem- och konsumentkunskapslärare? (jag vet att jag måste gå via KPU - men vilka ämnen exakt behöver jag läsa innan KPU:n och finns dessa ämnen på högskolan?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fia,

    Utbildning till lärare med inriktning mot hem- och konsumentkunskap finns inom högskola/universitet, på lärarprogrammet, som (enligt uppgift från dec 2017) ges vid Umeå universitetUppsala universitetGöteborgs universitet samt på Högskolan i Kristianstad
    Ämnet "hem-& konsumentkunskap" kombineras vanligtvis med något annat ämne ex. med samhällskunskap, svenska eller matematik. Utbildningen är normallt sett 4,5 år på heltid. Men det kan finnas kortare utbildningar - t.ex lärare i fritidshem med inriktning hem-/konsumentkunskap, som är på 180 hp, dvs 3 årsutbildning, se exempel på en sådan utbildning på GU>>.

    Menar du att du vill ha Ett Undervisningsämne - endast hem- och konsumentkunskap >>? alltså inte något eller några andra ämnen som dina undervisningsämnen?

    Det är tyvärr rätt krångligt att försöka få Överblick på alla de olika vägar att gå mot lärarexamen på alla de olika svenska lärosätena... detta av olika anledningar: bl a är grundskolelärarutbildningar "under översyn" och kan förändras rätt mycket inom snar framtid... men vilket vi ännu inte vet så mycket om... :(

    Ang. KPU... så är det bra att ett sådant alternativ finns! Dock finns det ett antal svårigheter... Eftersom KPU är en "separat utbildning" som man söker till EFTER DET att man har skaffat sig högskolepoängen i sina blivande undervisningsämnena... och KPU ej kan garantera att just du kommer in, eller att ens KPU med rätt inriktning kommer att finnas att söka till - just då när du vill söka... blir det rätt knepigt att försöka planera. :(
    Behörighetskraven för att ens kunna söka till KPU, kan också förändras. De är också olika /eller kan vara olika/ på olika svenska lärosäten.
    Ännu ett problem är att KPU "öppnar" ett antal studieplatser och när flera söker än antal platser - prioriteras de blivande lärare som ska bli behöriga i flera ämnen... dvs om du vill endast bli behörig i ett ämne, så kan det Tyvärr, bli så att du ej kommer in på KPU, men det vet man inte på förhand.
    Det låter inte klokt, kan man tycka... och jag håller med!

    Utifrån det vi vet om lärarutbildningar idag - så vill jag rekommendera följande:
    se om du hittar något PROGRAM som passar dig och sök till Lärarprogrammet; fördelarna är många - du kommer att få platsgaranti på varje nästa kurs och du kommer att ha en heltidsutbildning under ett antal år - som, om du följer den och klarar att få godkända betyg, leder raka vägen till lärarexamen och sedan lärarlegitimation; du söker en gång, kommer in - en gång... och sedan är det bara att studera!

    ****
    Om du inte kan hitta ett Program som passar, boka tid hos studievägledare på Lärarutbildningen på det lärosäte som du helst vill läsa på. Då kan du förhoppningsvis göra upp en sort studieplan - på vad du behöver läsa framöver... dock kan inte studievägledare garantera att just du kommer in på varje "nästa kurs" /platsgaranti finns bara inom programmen... inte när man söker fristående kurser/.
    Studievägledare kan ej heller garantera att KPU kommer att finnas /med rätt inriktning/ just när du blir färdig att söka till KPU och om den finns och du söker - att du kommer in.

    Du kan också göra så här:
    vänta till den 15 mars, då ansökan öppnar till höstens högskoleutbildningar i Sverige; och då ser du var KPU finns och försöker hitta KPU för blivande lärare i Hem- och konsumentkunskap... och ser vad de kräver för behörighet just nu; dock kan det inte garanteras att inte behörighetskraven höjs tills det blir dags för dig att söka till KPU. det är alltså en "chansning" - om du vill läsa till lärare utanför ett program. :(