Oliver
    Hejsan!

    Jag går just nu mitt sista år på el-programmet och har ganska nyligen bestämt mig för att plugga vidare på högskola, jag har fått högskolebehörigheten och har tänkt söka in på Juristprogrammet, jag läste utökade kurser och fick därmed även behörigheten till juristprogrammet men problemet är att jag behöver höja upp mina betyg för att ta in mig på programmet. Kan man höja yrkesprogram ämnen på komvux eller nåt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    bra att du är behörig.

    Jag råder dig göra Högskoleprovet. Då är du med även i HP-urvalsgruppen.

    Du kan också söka till Utvidgad juridisk introkurs>> och på den är det platsgaranti, alla behöriga kommer in, men sedan gäller det att bli en av de ca 20 bästa i slutet av kursen för att få plats på juristutbildningen.

    Ang. höja betyg på komvux: ta kontakt med komvux i din kommun och fråga när ansökningsperiod blir så att du inte missar söka. Du kan då också passa på och fråga vilka kurser som finns att välja på.

    Hälsningar

    Mikael SYV