Kajsa
    Hej! Jag funderar på att plugga till läkare (egentligen vidare som psykiatriker) i USA. Vad krävs då för behörighet? Är det lika svårt att komma in på en sån utbildning i USA som det är i Sverige? Vad krävs det för att kunna komma in där?
    • : Hej Kajsa,
    • : För att bli psykiatriker i USA så måste du först ha en vanlig läkarexamen från ett ackrediterat universitet ( alla svenska läkarprogram är godkända i USA ) Därefter ska man söka specialisttjänstgöring i psykiatri i USA som kallas för Residency. Innan man kan söka det så ska man ”översätta” sin svenska läkarexamen till en amerikansk. Detta görs genom att man gör ett prov som kallas USMLE som består av 3 delar. Två delar ska vara klara innan man påbörjar sin specialisttjänstgöring i USA. Första delen testar dina prekliniska ( teoretiska ) kunskaper dvs. allt du lärt dig under de första 2,5 åren på läkarprogrammet. Andra delen testar dina kliniska ( praktiska ) kunskaper som du lärt dig under senare delen av din läkarutbildning. Detta test ( USMLE ) är exakt samma test som görs av alla amerikanska läkare. Efter att man gjort provet så får man ett antal poäng och det är dessa man konkurrerar med för en plats på Specialisttjänstgöring. Observera att man ej behöver göra AT- tjänstgöring i Sverige efter läkarprogrammet utan man söker direkt till en Specialistutbildning i USA. För att kunna få en plats på en ST-utbildning i USA krävs att man har bra scores på USMLE samt klinisk erfarenhet från USA i form av utbytesstudier exempelvis. Då jag är lite insatt under hela så skulle jag rekommendera att göra följande: 1. Få läkarexamen från Sverige 2. Under tiden du pluggar i Sverige se till att få några månader utbyte i USA ( går att fixa genom ditt universitet ) Efter de prekliniska ( teoretiska ) terminerna ta studieuppehåll på 1 termin för att plugga till USMLE step 1 och gör provet ( resultatet är giltigt i 7 år ) gör klart din läkarutbildning. Gör USMLE step 2. Sök en ST- tjänst i psykiatri i USA genom Residency match. ST i psykiatri tar 4 år i USA och du får betalt ca 60 000 USD per år. Efter att man är klar psykiatriker så ligger snittlönen med alla tillägg på ca 200 000 USD per år. Psykiatri är relativt lågprioriterad specialitet bl. läkarstudenter vilket gör det lite lättare för din del att få en plats. P. S. Glöm ej att få med dig rekommendationsbrev från amerikanska läkare helst i den specialitet du är intresserad av från tiden då du är utbytesstudent då dessa kommer du behöva bifoga din ansökan och kommer att spela avgörande roll tillsammans med dina scores från USMLE. Lycka till!
    • Anna : Tack så mycket Alexander för din kommentar.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,

    det är tyvärr så att vi på Fråga SYV kan endast ge mycket allmän info om studier utomlands. I princip kan vi bara ge några länkar till sidor där vi bedömer pålitlig info finns, där du själv får leta vidare.

    Det är mycket tråkigt att behöva ge ett sådant svar. Men med tanke på att det finns så otroligt många olika länder och inom varje land kan det finnas tusentals olika studiemöjligheter - blir det en omöjlig uppgift att hålla reda på allt. Det skulle behövas hundra stycken duktiga SYV-ar som skulle på heltid jobba med de frågorna. De resurser har tyvärr inte vi. Vi beklagar detta. :(

    Ang. högre studier i USA - se allmän info på www.studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/usa/

    Att tänka på:
    Om du efter studier utomlands vill jobba som psykiatriker i Sverige - så är det Socialstyrelsen som bestämmer ang. läkarlegitimationen. I Sverige är Psykiatriker - en specialistlärare, dvs i grunden Läkare. Det är alltså inte så att man med utländs utbildning kan bara börja jobba inom ett legitimationsyrke >>>, utan utbildning behöver godkännas. Och det är inte säkert den kommer att bli godkänt. Det är ngt. att tänka på... om det är så att du senare vill jobba i Sverige, alltså. :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag vill tipsa dig om våra sammaställningar på www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    och www.fragasyv.se/info/studera-utomlands samt www.fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    Det är ganska allmän information, men vi tycker det är viktiga "punkter" som vi nämner och vi har i alla fall bedömt att de sidor som vi länkar till har relevant och pålitlig information.

    Hoppas någonting i våra svar blir till hjälp, trots att vi egentligen inte har möjlighet att svara på frågor om studier utomlands.

    ANNA

    Amanda SYV

    Hejsan Kajsa,

    Då olika skolor har olika krav, så kan det variera ganska så stort vad som krävs rent betygsmässigt. Som Anna svarade här ovan, så behöver utbildningen godkännas innan du kan börja jobba i Sverige.

    Ett vanligt alternativ för våra studenter som går i samma tankar är att de iställer läser "fria kurser" inom området under en eller två terminer utomlands. Sedan kommer de hem till Sverige och tillgodoräknar in kurserna i en svensk utbildning. Så tar de sin examen i Sverige.

    Med vänliga hälsningar

    Amanda på STS Study Abroad

    https://www.sts-studyabroad.com/sv/destinationer/usa/