Hej, Maria!

    Det finns olika möjligheter att bredda och fördjupa sin utbildning på gymnasiet samt att bygga vidare eller helt ändra inriktning - efter gymnasiet.

    Vilka kurser man får läsa just inom sin gymnasial utbildning beror på vilket program man väljer men även på vad just din skola kan erbjuda som valbara kurser och det kan du på förhand fråga om: vilka kurser som kommer att erbjudas välja inom Programfördjupningen och inom individuellt val? Det frågar du på den skolan som du vill söka till. Du kan ringa/maila till skolan eller ställa frågan när du besöker skola på Öppet hus, Studiebesök eller Prova-på dag.

    Både Hotell- och turism och Restaurang- och livsmedelsprogrammet  är yrkesprogram där kurser för grundläggande behörighet till högskola ej ingår som obligatoriska kurser men du har rätt att läsa dem, det är bara att säga till om det på din skola. Men vilka andra kurser som du skulle kunna lägga till beror, som sagt, både på vilket program du går och även på vad din skola har för möjligheter (bl a beror det på tillgång till behöriga lärare och hur många andra elever som önskar läsa samma kurs som du vill läsa - blir det för få elever, kan man inte starta en kurs).

    Under gymnasietid kan man läsa annat, utanför gymnasiet - både genom självstudier och på olika studieförbund (exepelvis: Vuxenskolan, Medborgarskolan, ABF, Miroj, Folkuniversitetet m.fl). Har man kunskaper (som man t.ex. skaffade sig genom självstudier), kan man alltid göra Prövning och få betyg.

    Efter gymnasiet kan man läsa på Komvux, på Yrkeshögskola, på folkhögskolor och på högskolor/universitet.

    Med vänliga hälsningar

    ANNA