Johan
    Hej jag undrar ifall man kan bli polis i samhällsvetenskapsprogrammet i inriktning mot Samhällsvetenskap? Finns visst två stycken inriktningar? Spelar det någon roll ifall man vill bli polis ifall man har gått Beteende-vetenskap inriktningen eller Samhällsvetenskap ? tacksam för svar!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Det spelar ingen roll vilken inriktnig på Samhällsvetenskapsprogrammet man går, om man vill bli polis.

    Det går även att läsa på andra program som t.ex Barn- och fritids eller Vård- och omsorgsprogrammet eller ngt. annat gymnasial program - och bli behörig och direkt efter gymnasiet söka till Polisutbildningen.

    I behörighet till polisutbildningen ingår det bl a att man har B-körkort, för personbil. För övrigt så måste man vara simkunnig och fysiskt stark och klara tester. Så, det är inte bara betyg som krävs för behörighet till polisutbildningen. Då tänkter jag så här - det är dyrt att ta körkort, det är inte alla som har råd. Är det så att man vet med sig att ens föräldrar inte har råd att betala för körkortet kanske är det i så fall smart att söka till Fordons- och transportprogrammet, inriktning Transport. Där kan man ta körkort på gymnasiet och inte bara för personbil, utan även för buss och lastbil mm. Man kan få många olika körbehörigheter. Det är mycket fördelaktigt att få körkort. Det krävs inom många olika yrken, t.ex vill man bli Arbetsförmedlare - så krävs det körkort. För polisutbildningen blir man inte ens behörig utan körkort.

    Bästa hälsningar

    ANNA