Linn
    Hej!

    Om man har blivit antagen till en utbildning men hoppas på att bli reservplacerad vad gäller de utbildningar som jag har placerat högre, går det att bli reservplacerad vad gäller mitt 5:e val?

    Utbildningen går på heltid och innefattar 300 p. Har hört att man bara kan bli antagen som reserv till olika utbildningar sålänge det inte överskrider ett visst poäng. Så nu undrar jag om jag forfarande kan bli reservplacerad vad gäller mitt 5:e val även fast jag blivit antagen till en utbildning som jag har prioriterat lägre.
    • Daniel : Gäller din fråga ansökan/antagning till högskola/universitet?
    • : Ja, det gör det
    • Daniel : Du får bäst svar på Just Din fråga om du ringer 0771-550720 och "knapprar in" ditt personnummer - så får du prata med handläggaren, som kan se hur just din ansökan ser ut och svara på just det som är relevant i ditt fall.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linn,

    du undrar om att kunna bli "antagen som reserv" - men det begreppet känner inte jag till. Om man är ANTAGEN då fick man en studieplats.

    Om man fick besked RESERV, då är man inte antagen; då står man i reserv i väntan på att de som blivit antagna kanske lämnar Återbud, dvs säger Nej till sina platser. Det är inte säkert att någon från reserv kommer in över huvudet taget. För att någon från Reserv ska komma in, måste någon som fick plats, dvs någon som är ANTAGEN tacka Nej till sin plats.

    Om din fråga handlar om ansökan/antagning till högskoleutbildningar (du skriver inte det i din fråga, men jag gissar att det är det som din fråga handlar om) - då det innan 21 juni är mycket oklart hur det blir - över huvudet taget; detta pga 21 juni är sista kompletteringsdag. Många som söker till högskoleutbildningar går på gymnasiet nu, eller på komuvx, eller på en folkhögksola. De har ännu inte fått sina betyg. De kommer att komplettera med betygen t o m 21 juni 2017. Även folk som ska göra prövningar och ännu inte fick betyg från prövningar, kommer att komplettera. Det kan då hända att många som sökte utbildningar, inte uppnår behörighet - och de kommer att strykas från sina val (pga de ej bedöms som behöriga). Några andra som redan idag är behöriga kanske höjer sina betyg och skickar in kompletteringar t o m 21 juni och kommer mycket högre upp - får studieplats eller reservplats nr.1.
    Hur det blir, kan man inte idag veta. det är helt omöjligt.
    Du måste vänta och se. vi lovar att hålla tummarna för dig!

    Hälsningar

    Daniel SYV

    Allmänt gäller:
    vid första urvalet kommer du att ställas i RESERV till alla de alternativ som du är BEHÖRIG till som är Högre prioriterade än det alternativet där du är antagen. Och du måste sedan välja max 210 högskolepoäng (som motsvarar 7 stycken heltidsutbildningar) som du vill stå i RESERV till. Övriga alternativen tas bort.

    Så - tillbaka till din fråga: om du blir antagen till sjätte alternativet, då kommer du kunna stå som RESERV på alla de fem högre prioriterade alternativen, om du är BEHÖRIG till dem; och om du tackar Ja till dem. Och detta oavsett hur höga betyg du har.

    • : Tack för svaret! Jag var nog lite otydlig med min fråga. Menade "reservplacerad". Så OM jag blir antagen till ett program, kan jag fortfarande bli reservplacerad vad gäller mitt femte val? Har nämligen hört att man kan bli reservplacerad på olika utbildningar sålänge det inte överskrider ett visst poäng. Så är det möjligt att bli reservplacerad på mitt femte val, även fast jag till exempel har blivit antagen till ett lägre prioriterat program? Utbildningen som jag har sökt går på heltid och innefattar 300 p sammanlagt
    • : Anledningen till att jag undrar detta är för att, jag helst vill komma in på ett högre prioriterat program och som det har sett ut med tidigare intagningspoäng, har jag eventuellt en större chans att komma in som reserv vad gäller mitt 5:e val
    • Daniel : Jag har nu utökat mitt svar och jag hoppas att i den "utökningen" så finns det svar på din fråga. Kika på det! :)
    • : Tack så mycket för hjälpen! :)
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer