Sabina

    Hej, jag blev gick en naturlinje på gymnasiet i 2016-2017 men blev sjukskriven i 6 månader och hade därför väldigt svårt att komma tillbaka och hoppade därför av. Jag har nu varit ute i arbetslivet i 2 år (mitt nuvarande arbete i 1 år) och vill väldigt gärna börja läsa upp mina gymnasiebetyg. Har försökt läsa på distans medans jag jobbade men det gick verkligen inte pga väldigt stressigt jobb som gör mig helt utmattad. Har kommit fram till att jag gärna vill bli veterinär men har absolut noll koll på hur eftersom INGEN i min närhet har högre utbildning än gymnasiet. Hur går jag tillväga för att bli veterinär som 20 åring utan gymnasieutbildning och med noll koll på hur skolor och ansökningar fungerar? Jag bor även i egen lägenhet, kommer jag ha råd att bo kvar om jag studerar?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du borde boka tid med Syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Hen tittar då på dina betyg och ni tillsammans lägger upp en studieplan. Studera på distans kan man på heltid och jobba lite vid sidan av studierna eller inte jobba alls utan endast studera.
    ang. Råd att bo kvar: beror på vilka utgifter du har, t.ex hur hög hyra du har. Om man får studiemedel för heltidsstudier får man ut: bidrag och lån, tillsammans- cirka 10.000kr/månad.

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina,
    för behörighet till svensk utbildning till veterinär behöver du ha Grundläggande behörighet + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
    Skaffa sig den behörigheten kan man på olika sätt: t.ex genom studier på komvux eller på en allmän kurs på en folkhögskola.
    Jag tycker att Millas förslag om att du pratar med med SYV på komvux är bra; allmänt sett, så kan man tänka på olika sätt: antingen vill man bli "klar" så fort som möjligt och vill därför läsa på Heltid (eller kanske t o m lite snabbare än på heltid) och lägga då minst 40-45 timmar per vecka på sina studier, eller så jobbar man och läser (litegrand... vid sidan av jobbet) men i så fall kommer studierna ta lång tid.
    Sedan är veterinärprogrammet fem år lång (på heltid) och rätt så krävande; att jobba vid sidan av studier på veterinärprogrammet kan vi inte direkt rekommendera; då är försörjning - i huvudsak Studiemedel.
    Man kan också försöka - på förhand - spara så mycket pengar man kan (när man arbetar) för att sedan klara sig under studietiden på studiemedel + de sparade pengarna.
    Hälsningar
    Mikael