Bob
    Hej! Jag ska utbilda mig till sjuksköterska och så som jag har förstått det så behöver jag ha klarat antingen matematik 2a, 2b eller 2c. Det jag undrar är: blir mina chanser högre att komma in på den utbildningen om jag istället för matematik 2a gör matematik 2c?

    1 Svar

    Daniel SYV

     Nej Bob, chanserna blir inte större att komma in på sjuksköterskeprogrammet om man har betyg i matte 2c. Det är med en siffra som du konkurrerar i betygsgruppen. Och siffran räknas ut på samma sätt, oavsett om du har betyg i matte 2a, 2b eller 2c. Så du kan gott ha betyg i matte 2a.

    Sedan inne på sjuksköterskeprogrammet kan det bli tufft att läsa om du t.ex endast har E betyg i matte 2a. då kunskaper i matematik 2 krävs för att klara av utbildningen. Så läs på så bra du kan, försök lära dig så mycket du kan och få så högt betyg du kan. Det är inte fel att även kika på matte 3 - bedriva lite självstudier i matte 3, när du får betyg i 2a. Se alla mattekurser på www.matteboken.se

    mvh

    D. syv