Isabell
    Hej!
    Jag har ett par frågor som jag inte kan få konkreta svar på. Kan ni hjälpa mig?

    Jag gick ut gymnasiet 2009 med 2500 poäng , dock hade jag 300 poäng IG. Har jag ett slutbetyg?
    Kurserna med IG är :
    Idrott och hälsa A (100 p) naturkunskap A (50 p) projektarbete (100 p) och folkhälsokunskap (50 p)

    Jag vet att det krävs 2250 godkända poäng för att bli behörig till högskolan, det är nu jag blir förvirrad.

    Jag vill läsa till förskollärare, där var naturkunskap A/ naturkunskap 1b ett behörighetskrav. Iom att jag saknade kursen tänkte jag ta två flugor i en smäll och läsa upp det för att på så sätt få mina 2250 p och behörighetskravet för kursen.

    MEN jag har nu istället läst naturkunskap 1b , och har 2 veckor innan kursslut fått veta att det var 1a1 jag skulle läsa !

    Det går inte att byta ut naturkunskap a mot naturkunskap 1b i slutbetyget va? Isf måste jag göra en prövning i 1a1 ? Eller blir jag behörig till högskolan med mina 2200 godkända poäng i mitt slutbetyg och mina 100 poäng för naturkunskap 1b (som om jag inte är ute och cyklar hamnar i ett betygsdokument) Allt som allt är det ju 2300 godkända poäng när jag är klar med kursen. Men måste jag ha 2250 poäng godkända i slutbetyget?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabell;

    det är smart att försöka slå "två flygor i en smäll" och få Grundläggande & även Särskild behörighet - genom att läsa en kurs (eller ett ämne).

    Vi börjar med det Särskilda behörigheten till Förskollärarprogrammet, där du behöver ha godkänt betyg i Naturkunskap A alternativt i Naturkunskap 1b. Betyg i Nk A kan ej längre möjligt att få. Du behöver därför ha godkänt betyg i Naturkunskap 1b, som är en större kurs á 100 poäng i stället för den mindre kursen NkA som var på 50 poäng.

    Så det var helt rätt att du valde att läsa Naturkunskap 1b. Du behöver godkänt betyg i den kursen.

    ***

    Nästa fråga - Grundläggande behörighet. Här behöver du ha Slutbetyg eller Examensbevis. Kraven för examensbevis är högre än för Slutbetyg. Sista dag man kan få Slutbetyg är 1 jan2017, och senare är det endast Examensbevis man kan få.

    Har du tillsammans med SYV på komvux gjort planering av ett Slutbetyg? Har rektor på komvux godkänt att du läser mot ett Slutbetyg? Det är "på undantag" och genom rektorsbeslut som man fortfarande kan få Slutbetyg på komvux. Det är, alltså, inte alls självklart att någon kan få ett Slutbetyg. Du måste ansöka om det och rektor kan säga Nej. I så fall blir du tvungen att läsa mot Examensbevis, vilket tar längre tid - för att det är fler poäng som krävs och fler obligatoriska kurser som du måste ha betyg i.

    Därför tycker jag så här att du behöver så snart som möjligt boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ta med dig alla dina betyg. Om du hinner få betyg i Nk1b innan du träffar SYV på komvux, ta med dig även det betyget. Sedan berättar du att du vill ha ett Slutbetyg som helst även ger dig behörighet till Förskollärarprogrammet.

    ang. betyg i naturkunskap 1b. Det är en 100 poängskurs som "består" av två mindre kurser: nk 1a1 och nk 1a2. Det bästa för dig skulle vara om du kunde få två separata betyg - ett betyg i nk1b (som du behöver för att bli behörig till Förskollärarprogrammet) och ett annat betyg i 1a1, som är första delen av den större kursen nk1b. Prata med din lärare i naturkunskap och fråga om hen kan ge dig två separata betyg. Du kanske behöver göra ngt extra prov eller lämna in någon uppgift. Det är fördelaktigt för dig att försöka få så höga betyg i båda kurserna, men det kanske blir så att du kan få högre betyg i Nk1a1 än i Nk1b. Om du inte kan få betyg i Nk1a1, kanske du i så fall behöver göra prövning i den kursen, precis så som du skriver i din fråga. Prövning kostar 500 kr och det kan ta tid innan du får tid för prövningen, därför är det givetvis mycket fördelaktigt för dig att få betyg i båda kurserna nu, i slutet av din kurs nk1b.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Vad som gäller för dig med ett Slutbetyg från 2009, står här>>

    Det är Antagning.se som kommer att bedöma om du har Grundläggande behörighet eller ej. Det är deras bedömning som gäller, oavsett vad någon annan SYV säger till dig. Därför är det mest fördelaktigt för dig att få svar från Antagning.se direkt. Du kan ringa till Antagningsservice

    • : Tack för ditt svar!
    • : Råkade skicka iväg innan jag hunnit skriva klart! Men jag har ett slutbetyg men är inte behörig till högre studier om jag fattat det rätt? Måste jag då ha 2250 godkända poäng i mitt slutbetyg för att bli behörig eller räcker det med 2200 p i slutbetyget och 100 p på ett samlat betygsdokument? Allt som allt blir det ju 2300 godkända poäng utav 2600?
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • Milla : Jag ska försöka få svar från en sakkunnig och återkommer i så fall. Men det är ändå, oavsett vad jag eller någon annan säger tilld dig, den bedömning som Antagning.se gör i fråga om din behörighet, som gäller. I vissa "gränsfall" eller där olika regler "krockar" med varandra, är det den bedömning som Antagning.se gör som GÄLLER. Det hjälper då inte att hänvisa till att du fick ett annat svar från någon SYV innan... tyvärr. :(
    • : Tack ! Jag kontaktar dom med en gång
    • Milla : Bra! gör det! och LYCKA TILL!
    Läs alla kommentarer