Sofia
    Hej!

    Jag går sista året på ekonomiprogrammet men funderar nu på att gå naturvetenskapligt basår på Linköpings universitet och sedan söka vidare till läkarprogrammet.
    Vad jag förstår det som, så blir man behörig på detta sätt på till exempel Göteborgs universitet, men jag hittar inte information om att man blir behörig om man går basåret på Linköpings universitet. Så min fråga är; om jag går basåret på LiU, kan jag då gå läkarprogrammet året därpå?

    Tacksam för svar!
    MVH Sofia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    basår på högskolor/universitet är de så kallade "förutbildningar" och varje högskola/universitet bestämmer själva Innehåll i utbildningen och även vilka särskilda behörighetskraven som ställs. Högskola/universitet kan också bestämma för att sluta erbjuda basår.
    Ansökningsperiod till höstens högskoleutbidlningar startar den 15 mars kl.13.00 och det är först då som man med säkerhet kan säga vilka utbildningar som startar och hur de kommer att se ut.
    Du behöver få behörighet motsvarande fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4. Den kan du få på komvux, på folkhögskolor, prövningar eller genom att läsa på Naturvetenskapligt basår som Oftast innehåller just de kurserna /till skillnad från tekniska basår, som inte innehåller biologi/.

    Vad just ett specifikt naturvetenskapligt basår kommer att innehålla för kurser bör du se på just det lärosätets hemsida och helst när ansökningsperiod har börjat, dvs efter 15 mars 2018. Innan dess kan info ändras...