Sandra
    Jag pluggade IGCSE Combined Sciences och fick ett B när jag gick i åk 9 på grundskolan. Nu går jag tredje året på IB och pluggar samhällsämnen och undrar om mitt IGCSE diplom ger mig någon behörighet att ansöka till några naturvetenskapliga inriktningar på universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    vill du läsa på universitet i Sverige - så kommer det till 15 mars 2018 finnas utbud att se på www.studera.nu (högskolornas gemensam hemsida) och på www.antagning.se - där man gör ansökan.

    Om du blir behörig eller inte, beror på om du får Diplom från IB och hur diplomet kommer att se ut. Förhoppningsvis blir du behörig till många svenska högskoleutbildningar.

    Du kan söka till utbildningar i Sverige och till utbildningar utomlands samtidigt. Du kan också i Sverige söka till högskola/universitet och till andra skolförmer, t.ex till yrkeshögskola samtidigt och oberoende av varandra. Det finns i Sverige även andra skolformer, som t.ex Folkhögskolorna och KKU, konst och kulturutbildningar.