Hej Johanna!

    El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram. Du har på ett yrkesprogram rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskola, det är svenska 2, 3 och eng6.

    Många högskoleutbildningar (universitetsutbildningar) kräver också Särskild behörighet. Vilka kurser man ska ha läst då - beror helt på vilken utbildning man vill söka.

    Efter ett yrkesprogram kan man söka till yrkeshögskola och så kan man komplettera för behörighet på komvux och söka till högskola sen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör av dig igen om du har andra frågor.

    ANNA