Maja
    Är 03a och har sökt gymnasium i februari. Men jag har nu ändrat mig och vill söka till ett program i en annan kommun. Undrar om jag räknas som reserv om jag lägger till ett helt nytt val under omvalsperioden eller om jag har samma möjlighet att komma in som de andra? (Det är ett riksrekryterande program)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    du har rätt att ändra ditt gymnasieval under omvalsperioden. du blir inte lägre prioriterad. Det är OK att söka andra alternativ i sitt val under Omvalet.

    Ang. en annan kommun och riksrekrytering: är dina vårdnadshavare och du överens?
    Om du kommer in på en gymnasieskola som du inte kan pendla till, utan måste flytta, är det dina vårdnadshavare som bestämmer om du får flytta. Detta gäller fram tills du fyller 18 år.
    Att läsa i en annan kommun medför också vissa kostander. De bidrag man kan få täcker inte alla kostnader.
    Dina vårdnadshavare måste vilja och kunna betala mellanskillnad (mellan vad det kostar och vad man kan få kompensation för).
    Vänligen
    Julia SYV