William
    Hej! Jag går andra året på naturvetenskapslinjen och jag undrar ifall jag bör gå matte 5 eller inte. Man får ju ett halvt meritpoäng av matematik 5 och det låter ju bra på ytan.. Men jag är osäker över ifall det är bra? Om vi säger att jag skulle få E i mattematik 5, skulle det kunna dra ner mitt meritvärde mer än vad det höjs av att gå kursen (alltså är E'et mer negativt än vad meritpoänget är positivt?) och issåfall, vad behöver jag minst för att gå jämnt ut?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    meritpoängskurser (om man får godkänt betyg dvs lägst E) höjer, alltid, ditt meritvärde.

    I värsta fall höjer dem med bara 0.1 men de höjer. Exempel: du får alla A-betyg men i Matematik 5 får du bara E-betyg.

    Betyg E drar ner med 0,4 från ditt höga /20.0 jämförelsetal/ till 19.6 men för merit får du + 0.5 dvs summa summarum blir att du "end up" med 20.1 /och du hade 20.0 från början/.

    Dessutom, om Matematik4 krävs för behörighet till din högskoIeutbildning får du i så fall 1.0 i merit för godkänt betyg i matte 5.

    Den enda negativa som kan bli är att i fall man får F betyg i matte 5, då får man inget "merit" för det får man bara för godkända betyg. Och så drar F ner jämförelsetal ganska mycket. Men i fall det är en U-kurs, utökad - som i Examensbeviset blir markerad med "U" som lästes utanför programmets 2500 poäng /som en extrakurs/ - i så fall räknas inte det betyget in i fall den inte ger meritpoäng.

    Därför är mitt råd till dig - i fall du tror att du kan få F betyg, försök få Matte 5 som en "utökad kurs" utanför programmets heltid, 2500 poäng. Men om du vet att du kommer att få lägst E betyg, är det ingen fara i så fall. Givetvis ger högre betyg mer höjning.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV