Ludvig
    Jag läste spanska i grundskolan. I slutbetyg fick jag ett C och jag känner mig inte så bra på språket, jag vet inte riktigt om jag kan helt fortsätta med steg 3. Vad bör jag göra?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ludvig!

    Spårk på gymnasiet kan ge dig meritpoäng, som kan vara viktigt om du senare bestämmer dig för att söka in till högskola/universitet. Du behöver endast har E i kursen för att få meritpoäng.

    Det är också så om du fortsätter med spanskan att du också kommer få fördjupad kunskap i spanska språket.
    Däremot är det så att du verkligen inte tycker om det och du hellre vill byta språk, så är det helt upp till dig, det är många som ändrar språk i gymnasiet. Du kan även få meritpoäng för matte och engelska, det innebär att det inte är "kört" bara för att du skulle byta språk.

    Meritpoäng för moderna språk - max 1,5 meritpoäng
        •    Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng.
        •    Moderna språk 4 ger 1 meritpoäng.
        •    Moderna språk 5 ger 0,5 meritpoäng.

    Du kan maximalt få 1,5 meritpoäng i moderna språk. Antingen genom att ha godkänt betyg i moderna språk 3 och 4 eller genom moderna språk 4 och 5, om moderna språk 3 krävs för särskild behörighet.
    Om du har betyg i språk 4 men saknar betyg i språk 5 kan du få 0,5 meritpoäng för ett annat modernt språk (lägst nivå 2). Det är alltså ett annat sätt att få 1,5 meritpoäng utan att läsa moderna språk 5. Med moderna språk menas inte svenska, engelska eller modersmål.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare