Moa
    Till hösten ska jag söka in till universitetet, men jag vet inte om jag borde söka socionom-programmet, samhällsanalytiker eller något annat liknande?

    Jag har ett stort intresse för människor och skulle vilja ha ett yrke där jag kan hjälpa till att förändra världen till det bättre, antingen genom att hjälpa människor som hamnat snett i livet eller genom att arbeta med att få världen till en bättre plats att leva på för alla oavsett kön och etnicitet. Jag har även ett stort intresse för jämställdhet och jämlikhet. Mitt drömyrke skulle vara att arbeta inom en organisation, med till exempel jämställdhetsfrågor, för att motverka mobbning, för att flyktingar ska få ett bra liv eller hjälpa till så att alla barn får möjlighet till utbildning trots kön, etnicitet och ekonomi.

    Vilken utbildning skulle passa mig bäst utifrån det jag vill jobba med? Och hur ska man tänka gällande arbetsmarknad? Jag vet att det är bra framtidsutsikt för en socionom till exempel, men är det smartast att välja en utbildning som är garanterad jobb, eller satsa på något man brinner för mer, men där arbetsmarknaden är tuffare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    det är mycket viktig och intressant fråga du ställer.
    Men det är svårt, kanske omöjligt, att ge ett konkret och definitivt svar på. :(

    Väldigt mycket "beror på"... och många olika aspekter finns här som är viktiga: t.ex om du kommer in på de utbildningar du söker? Det är ju konkurrens om studieplatser.

    Som tur är så finns det ännu tid för dit att fundera... Ansökningsperiod till högskolans HT2018 börjar den 15 mars och du kan göra ansökan t o m 16 april 2018 på www.antagning.se Det är i alla fall 3 månader kvar och mycket kan hända på 3 månader!

    Kika gärna på många olika yrkespresentationer, bl a på
    Socionom>> och
    Socionomyrken>>

    Sociolog>> och Samhällsvetare>>
    SIUS-konsulent>>
    LSS-handläggare
    Genusvetare
    ----

    Angående Arbetsmarknadsprognoser - kika bl a på https://www.framtid.se/bloggar/akademiker-i-sverige-ar-2022 - men för övrigt, så kan prognoserna slå fel... och även om de "slår rätt", är det ju ändå några som trots dåliga odds, ändå för jobben. Dessutom kan man skapa möligheter, genom att ordna olika projekt eller bli sin egen arbetsgivare /starta eget/>>. Bli entreprenör, starta eget, kan man i alla branscher. Är man kreativ och målmedveten, har man förutsättning för att lyckas som egenföretagare.