Elin
    Hej, jag går tredje året på en estetisk linje och vill läsa ett tekniskt basår efter gymnasiet. Jag läser matte 3b som utökat program och är rädd att det kommer dra ned mitt meritvärde. Trots att jag med matten får meritpoäng så kommer det förmodligen ändå inte att löna sig. Bör jag fortsätta läsa matte 3?
    • SYV-besökare : Det är olika vad olika lärosäten (högskolor & universitet) kräver inom Matte, när man söker till basåret. Många nöjer sig med godkänt betyg i matte 2, men några kräver också matte 3.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

    om du läser matte 3 som U-kurs, utökad, då gäller följande:
    - i fall du får F betyg, kommer inte det betyget påverka alls...
    - i fall du får E betyg /eller högre/ kommer du ha fördel av det - då Merit på 0.5 är mer än "dra-ner" delen... :) Exempel; vi säger att du kommer att ha alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, förutom då GA, gymnasiearbete, där man endast kan få E, men det betyget räknas ju inte i snittet... + att du får E betyg i matte 3b, som en U-kurs. Då blir det så här: Jämförelsetal för dig blir, utan matte 3-betyget 20.0 (alla A-betyg ger det talet). Men E betyg i matte 3b förlorar du 0.4 i jämförelsetalet men vinner 0.5 pga meriten... dvs du får då Meritvärde på 20.1 /och utan E betyget i matte 3 - endast 20.0/.
    Det är alltså så att man ej kan förlora på att ha godkända betyg i meritpoängsgivande kurser.
    Och ang. U-kurser, utökade, gäller det att de betyget räknas in endast om de måste räknas in pga kurser krävs för Särskild behörighet och utan den är man ej behörig och kommer då inte antas... eller om betyget Höjer meritvärde /betyget kanske sänker Jämförelsetalet men pga meritpoängen höjs det Totala meritvärdet/.
    Så, för dig gäller
    att du "förlorar" på det hela endast om du får F betyg i matte 3. Då gör inte det betyget någon skillnad men du har lagt tid och energi på den kursen; den tiden och energin som du kunde ha lagt på andra kurser.