Helena
    Min dotter går 2:a året på gymnasiet. Hon läser naturbruk med inriktning på Sjukvård. Då hon går ut kommer hon att vara djurvårdare. Då hennes plan är att efter något års arbete läsa till djursjukvårdare, så har hon detta året läst matte 2a, då det krävs för att söka. Min dotter har ADD och just matten har varit det ämne hon haft problem med under hela sin skolgång. Trots att vi försökt har hon nekats utredning om extra stöd och de anpassningar och den hjälp hon fått har varit mycket små och oengagerade. Nu, i april är hon fortfarande på mattebokens första kapitel. Hon har jobbat hårt med skolan och har i övrigt bra betyg. Nu när terminen närmar sig sitt slut så finns det inga möjligheter att hon ska klara godkänt. Rektorn säger nu att hon kan få läsa Matte 2a ett år till. Vi har dock svårt att lita på att hon får rätt hjälp och att det finns risk att hon får F som påverkar hennes avgångsbetyg, dessutom har det här varit svårt för henne och hon känner att hon mår dåligt varje gång hon går till en mattelektion. Nu funderar vi på om det inte är bäst att hon avslutar kursen i matematik redan nu för att undvika att hon får ett F redan detta året. Tilläggas bör att hon mådde oerhört dåligt under de sista åren i grundskolan. Pga sjukskrivning under längre period gick hon ut utan grundskolekompetens. Hon läste därefter in detta på Yrk. Hon har alltså kämpat hårt och målmedvetet för att få bra betyg och kunna nå sina mål. Det är för mig en stark varningssignal att hon nu börjar må dåligt runt matematiken igen. Vad är bäst för oss att göra? Hoppa av nu eller våga fortsätta? Vilka möjligheter finns det att läsa in matte på annat sätt? Om hon hoppar av genast så gissar vi att hon kanske slipper ett F i sina papper, stämmer det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Helena!

    Om läraren känner att hen har underlag för att sätta betyg, då sätter hen betyg och oftast är det så att efter halva kursen har gått, så finns det underlag, dvs risken är väldigt stor att din dotter får betyg i slutet av detta året, även om hon hoppar av.

    En annan sak jag tänker på är studiehjälp får CSN ... Läser din dotter matte som en "utökad kurs", dvs utanför programmets 2500 poäng? Om inte, då går hon ner till deltidsstudier genom att hoppa av en kurs. Vid deltidsstudier har gymnasieelev tyvärr inte rätt till studiehjälp :(.

    Ännu en sak: uppnå >>>Kraven för-gymnasieexamen - om det är så att matte 2a ingår inom programmets 2500 poäng, då blir det så att genom att inte få betyg i kurser, uppnår man inte kraven och kan ej få Examensbevis utan får Studiebevis.

    Studie- och yrkesvägledare

    Se i din dotters Individuella studieplan om hon han någon Utökad kurs.

    Fundera över frågan om studiehjälp från CSN är viktigt att ha.

    Annars kan man också säga att hälsan är viktigare och gör det som man tror man kommer må bättre av och allt annat får bli som det blir.... Man ser sen hur det blir och löser det sen när man orkar ta tag i det.

    ang. Extrahjälp så kan ni gå uppåt - högre än rektor och klaga och insistera på att få den hjälpen som du känner att din dotter behöver ...

    Gratis oberoende av skolan hjälp med matten kan man få hos www.mattecentrum.se

    Jag vill också tipsa om att det inom yrkeshögskola kan finnas utb inom djurvård som ej kräver matte 2,ex. >>-utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    • : Hej. Tack för snabbt svar. Min dotter kommer att vara djurvårdare efter denna utbildning (motsvarar ungefär undersköterska). finns bara en utbildning i Sverige till djursjukvårdare (motsvarar ungefär sjuksköterska). Den kräver matte 2a. Hon kommer att ha 2 500 poäng även om hon tar bort matematiken. Ska kolla upp om läraren anser sig ha underlag för betygsättning, men min dotter har inte haft något prov ännu detta läsår, så det borde hon ju inte ha? ska ändå kontakta utbildningsförvaltningen och fråga ang stöd. Om inte annat för att andra barn ska slippa ha det som hon haft det detta år. Vänliga hälsningar, Helena a
    • Milla : Den yh jag tipsar om är "motsvarande specialistundersköterska" och man kan söka yh och högskola samtidigt och komma in på flera utb samtidigt och välja sen vilken plats man tar.
    • : Tack för länken. Den utbildningen verkade väldigt bra och är absolut ett alternativ. Känns skönt att veta att det finns någon möjlighet till annan vidareutbildning-