W
    Hej! Jag har precis börjat gymnasiet, och är redan stressad över läxor och har fått höra kompisarnas upplevelser med läxor och prov från just detta gymnasium och jag kommer i stort sett inte kunna göra något utom plugg på fritiden. Jag började på ett väldigt högpresterande gymnasium i Stockholm, och jag har haft problem med stress i några år och vill inte riskera att börja må så dåligt igen. Just nu har jag bollat lite med idén om att hoppa av och vara "ledig" i ett år, försöka hitta jobb och lära mig språk, för att sedan söka till antingen distansstudier eller ett annat gymnasium. Jag ska diskutera detta med vårdnadshavare först, men jag undrar - hur skulle detta gå till? Om man söker nästa år söker man väl med nians slutbetyg? Hur skulle man få inloggning till gymnasieantagningen och hur skulle man söka osv? Hur hoppar man ens av, måste man skriva på något? Jag vill helt enkelt bara vara så förberedd och veta så mycket som möjligt innan jag diskuterar med vårdnadshavare, då jag antar att de också kommer ha många frågor. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Tråkigt att har haft stressrelaterade problem med din hälsa.
    Hälsan är jätteviktig och det är bra att du ställer frågor och vill vara så förberedd som möjligt på alla de olika alternativ.
    Här kommer info http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp en sammanställning av alternativen till gymnasieavhopp.

    Att "hoppa av" gymnasiet gör man genom att kontakta rektor på sitt program och meddela om att man vill sluta. Du är inte myndig och rektor kommer därför kalla dina vårdnadshavare till ett samtal. Om du och dina vårdnadshavare är överens om att du vill sluta på gymnasiet, skriver ni under en blankett som rektor har eller kan skriva ut.

    Det finns många andra alternativ för dig: t.ex. kan du "hänga med i skolan" så gott du kan utan att överanstränga dig och se hur det går. Du kan alltid söka till åk1 till nästa år. Inloggning får du från Antagningskansliet (du ber om det via mail eller telefon) eller så kan en SYV lägga in dina gymnasieval på sin inloggning. Du söker under de vanliga ansökningsperioderna, det är OK att enbart söka under "omvalsperioden" senare på våren t.ex. och du konkurrerar med dina "gamla" betyg från grundskola.
    Om du läser nu i åk1 så gott du kan, skulle du kunna göra prövning i en eller flera grundskolekurser (vilket tyvärr inte är gratis, utan kostar 500 kr per prövning). Men om du får högre betyg, är det de högre betygen som gäller. Du kommer då ha ännu bättre konkurrenskraft i dina grundskolebetyg och kan komma in på "vilken skola som helst". :)

    Distansutbildning finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium och du kan höra med skolan om de har en ledig plats för dig nu. Har de det och du vill byta, kan du byta till distansstudier nu på en gång.

    Du skriver att du vill jobba nu. Det är mycket bra att du vill arbeta. Dock kan det vara svårt att hitta jobb. Du kan börja söka jobb nu på en gång. När du får jobb, ser du vad det är för jobb - om det är heltid eller bara några få timmar i veckan. Skulle du få heltidsjobb, tror jag dina föräldrar blir mycket mer tillmötesgående i frågan av att sluta på gymnasiet (tillfälligt i alla fall) för att byta studier mot jobb.

    Du har rätt att få hjälp av Arbetsförmedlingen. Dock får du ingen ersättning under ditt jobbsökande fram tills du blir 18 år. Så fort du hoppar av gymnasiet, stoppar CSN ditt Studiebidrag och du har då ingen inkomst alls.
    På grundskolan fick du barnbidrag. Nu får du Studiebidrag. Det är samma summa pengar, 1050 kr/månaden men reglerna är annorlunda. Studiebidraget är direkt kopplat till att du studerar.

    I samråd med kurator, läkare, skolsköterska och skolpsykolog, kanske kan ni komma fram till någon bra lösning. De har säkert erfarenhet av liknande frågeställningar och kan ge bra råd.

    Deltidssjukskrivning skulle kanske vara ngt. för dig. Om läkare eller psykolog sjukskriver dig på halvtid, går du i skola på halvtid och gör så gott du kan. Du kan läsa mer än halvtid även om du är sjukskriven på 50% (men det gör du i så fall bara om du känner att du orkar det).

    Som sagt, så tycker jag det är jättebra att du tänker på din hälsa, men att bara "hoppa av" gymnasiet utan att ha ngt erbjudande om jobb eller någon annan handlingsplan, kan inte vi rekommendera.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör gärna av dig igen och berätta hur det går.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA