Sara

    Hej! Jag vill börja läsa modersmål i gymnasiet, (börjar gymnasiet i höst), men har inte läst modersmål i grundskolan pga det var fullt. Så min fråga finns det fortforande chans att läsa modersmål i gymnasiet trots att man inte har läst det i grundskolan?

    • Julia : I vilken stad?
    • : Göteborg
    • Julia :

      Vilken gymnasieskola kom du in på`? Och vilket program? Detta frågar jag för att på vissa program är Moderna språk obligatoriska men kan ersättas av Modersmål.

    • Julia : Du kan också, om du vill, uppge Vilket modersmål du vill läsa - vilket Språk? Detta för att jag kan då skaffa bättre (mer anpassad) info - för att kunna ge dig ett svar som blir till hjälp.
    • Julia : gymnasieantagningen i Göteborg svarade idag (28 juli 2019) så här: "Elever som önskar läsa modersmål anmäler det på den gymnasieskola de är antagna efter skolstart."
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    du har vissa rättigheter vad gäller läsa modersmål. Det låter märkligt att du ej fick läsa på grundskolan pga det var "fullt". Om du har ett annat modersmål och lärare finns som kan undervisa samt om minst fem elever finns som vill läsa det språket - bör en språkgrupp startas för modersmåls-undervisning.
    Vi på Fråga SYV kan inte anta dig till en viss kurs, vi kan bara berätta för dig om dina rättigheter och tipsa om vem du ska vända dig till.
    Vilken gymnasieskola kom du in på? Vilket program på den skolan? Detta frågar jag för att hänvisa dig till rätt person.

    Om dina rättigheter som elev, bland annat vad gäller att läsa modersmål, kan du också ringa till Upplysningstjänsten på skolverket - tel.nr  och e-post finns på https://www.skolverket.se/om-oss/kontakta-skolverket/kontakta-oss

    Vänligen
    Sara

    Du svarade att du kom in på en gymnasieskola i Göteborg.
    I Gbg finns det ca 60 stycken olika gymnasieskolor. Det finns också Språkcentrum där ett stort antal lärare i olika språk finns anställda.
    Jag har svårt att tro att det ej finns lärare i det språket som du vill läsa - i Göteborg.

    Om du undrar om huruvida dina förkunskaper skulle räcka för att klara av gymnasiekurser i ditt modersmål, så beror det i mångt på hur mycket du tränar på att prata det språket (dagligen, till exempel hemma - med din familj).
    Det är inte många timmars undervisning i modersmål som ingår på grundskolan; grunden är att eleven pratar det språket utanför skolan ("dagligen" som det brukar heta). Om man endast läser modersmål på lektionerna i modermål, så brukar det inte bli lyckat, det är för lite träning... lektionerna i modersmål är en Komplement, som ger viss hjälp att organisera sina språkkunskaper i modersmål.
    ang. dina förkunskaper - om de är tillräckliga - så är det endast lärare i det aktuella språket som kan ge svar på.

    Hej igen,

    gymnasieantagningen i Göteborg svarade idag (28 juli 2019) så här: "Elever som önskar läsa modersmål anmäler det på den gymnasieskola de är antagna efter skolstart."
    Anmälan till modersmål kan ske i olika delar av Sverige på Olika sätt, men i Göteborg (i alla fall som det är nu) anmäler man sig på den gymnasieskola där man är antagen. Se gärna om det finns info om detta på skolans egen hemsida. Du kan också redan nu skicka e-post till SYV på den gymnasieskola där du är antagen; hittar du inte e-post adress till SYV på just den skolan - skriv här på forumet vilken skola det är, så ska vi försöka hjälpa dig hitta rätt e-post.

    • Jelena :

      Du kan med frågor om Modersmålsundervisning kontakta Språkcentrum i Göteborg; Telefon: 031-367 04 50 E-post: [email protected] men på ett annat ställe på sin hemsida har Språkcentrum i Gbg en annan e-post: [email protected] - vilken adress som är rätt, vet jag inte (kanske båda är rätt...). Du kan, för säkerhets skull, maila till båda.
      Du kan också kontakta den gymnasieskolan du kom in på.