SYV-besökare SYV

    Hej Katrin,

    regeln är att man från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år - "tillhör" Komvux. Du fyller 20 år under kalenderår 2018, om jag förstår dig rätt. Du "tillhör" alltså komvux, Vuxenutbildningen, från 1 juli 2018. Du kan därför inte bli antagen till "ungdomsgymnasieskola" senare än sista juni 2018.

    På så sätt är det nu till hösten sista chans för dig att komma in på gymnasiet. Om du redan har en del gymnasiala kurser godkända sedan innan, kanske kan någon rektor ta in dig senare under läsåret. Men om du inte redan har några godkäda kurser från gymnasiet, måste du börja om från början - dvs nu, när läsåret börjar i slutet av augusti 2017.

    Om det finns någon ledig plats på en gymnasial utbildning i Stockholm, till vilken du är behörig, kan du mycket väl komma in. Få bostad är mycket svårt. "Studentlägenheter" är det i första hand för studierande på högskola/universitet, men även de har mycket svårt att få bostad.

    Skolorna försöker hjälpa till med bostäder på olika sätt, t.ex genom att uppmana folk hyra ut ett rum, men det är svårt. Skolorna måste inte erbjuda bostad. Det måste man "fixa" själv, men frågan är HUR?

    Mvh

    SYV

    Med frågan var tomma/lediga platser finns på gymnasiala utbildningar - var god kontakta >>gymnasieantagningskansliet i Stockholms län.