Sara
    Hej!

    Jag har en fråga gällande komplettering av högskolepoäng.
    Jag vill nu studera i USA men CSN kommer troligtvis kräva att jag läser upp mina 0.5hp för att få detta. Jag läste Geologi i lite över en termin på universitet 2010 och klarade 22.5hp men fick studiemedel för 25V. Tjejen jag pratade med på CSN sa att jag skulle behöva lära upp poäng då minimum gränsen skulle vara 62% godkända hp vilket då skulle vara 23hp och jag har 22.5hp.

    Så nu är min fråga om det finns någon kurs som man kan ta på distans för att läsa upp en mycket liten del av av sina poäng? Hörde att 1v heltidsstudier motsvarar 1.5hp.

    Tack på förhand!

    MVH,

    Sara

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Det stämmer att 1v heltidsstudier motsvarar 1.5 hp, men du måste troligtvis få godkänt betyg på hela kursen för att CSN ska godkänna att du får fortsatt Studiemedel.

    De minsta kurserna på högskola är på 7.5 hp och de är oftast upplagda under en hel termin eller i alla fall under en halvtermin. Om man läser en 7.5 hp-kurs under en halvtermin, läser man på halvtid (under en halvtermin).

    Jag tycker du bör få svar från CSN om de kan göra Undantag och låta dig få fortsatt studiemedel (dina argument är då att det fattas en så pass liten del - bara o,5 hp ...). Om CSN inte går med på det, fråga om du måste ha godkänt betyg i en hel kurs eller om de nöjer sig med att du blir inskriven på en högskoleutbildning och följer undervisning i en vecka (personligen så tror jag inte att CSN nöjer sig med det men du kan fråga dem för att det är CSN beslut som gäller).

    Se på www.studera.nu - om vilka små kurser som du kan söka. Det finns sommarkurser men sista ansökningsdatum för sommarkurserna är redan passerat. Kan finnas "restplatserna" som fortfarande går att söka. Missa inte 15 april som är sista ansökningsdag för kurser på högskola som startar till hösten.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hittade en kurs Samlingsvård och biodiversitetsinformatik, 5 hp men tror inte du vill söka den kursen.

    Den här kursen Design och hantverk I - är på 7.5 hp men den har förkunskapskraven (Konst- & bildvetenskap 90 hp eller motsvarande), och jag vet inte om du uppfyller dem.

    Kanske den här skulle vara något för dig: Animation i 2D, 15 hp? Behörighet är endast Grundläggande.

    Svårigheten ligger också i att du behöver hitta en kurs som är "utan obligatoriska träffar" för att Distans kan innebära ett antal obligatoriska träffar.

    Det kan vara lättare att försöka göra klart den utbildningen för vilken du fick Studiemedel förut. Du är uppenbarligen behörig till den och du kom in. Kan inte du ta kontakt med din f d lärosäte och försöka göra klart en av de kurserna som du inte gjorde klart då och få de resterande poängen?

    Det kan, som sagt, vara svårt att hitta en liten distanskurs (utan obligatoriska träffar) till vilken du är behörig och sedan konkurrerar du om plats också (och det är inte säkert du kommer in, tyvärr). Det är många som vill läsa på distans och utana träffar och konkurrens om utbildningsplatser kan vara ganska tuff.