Eddie

    Hej. Ursäkta min dåliga formulering i texten som följer.

    Jag gjorde misstaget av att börja på en linje där jag inte alls passar in. Jag valde estetlinjen på grund av att rykterna om att estetlinjen skulle vara helt fantastisk att gå på. Det är tyvärr så att rykterna om att linjen är "väldigt slapp" också är sanna, och att allt de jag hört var fel.Jag tar skolan seriöst. De flesta här föredrar att latja runt och göra lite vad som helst istället. Den största anledningen till att tänker på att byta är att folket i linjen (i alla fall på skolan jag går på) är väldigt konstiga och nästan omogna.

    Jag har inga vänner här. Jag passar verkligen inte in här. Ursäkta mitt ovårdade språk, men det känns som att man går i en klass med tolvåringar, och jag är inte redo för att slösa bort 3 år på det här, speciellt inte min gymnasie-gång! Byggnaden som esterna befinner sig i är separat från byggnaden som innehåller alla andra linjer, så jag har inte en så jätte-bra bild av hur de andra linjerna är, (hur folket som går i linjer är jämfört med estet-elever, dvs.)men de verkar definitivt mer seriösa och sådant.)

    Jag är jättestressad och det känns som att jag slösar bort flera år i en lekstuga. Vi blir vuxna om ett år. Är det verkligen normalt för 17 åringar att bete sig så här omoget? Är det så här på alla linjer? Har jag kanske en orealistisk syn på samhället och förväntar mig att folk ska vara mer mogna än vad de egentligen är? Tack.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Eddie,

    det är mycket bra att du tar studierna och din gymnasietid på allvar.

    Att du känner att andra elever på din utbildning är omogna, kan bero på att du är "för mogen" för din ålder, kanske... men jag vet inte... jag känner inte dem ju. Och inte dig heller. Jag vet bara det som du skriver i din fråga.

    Att omgivningen inte är optimal på din gymnasial utbildning /i alla fall inte passar dig så bra/ är givetvis "mindre bra". Men det kan finnas möjlighet till en positiv utveckling i den situationen också, t.ex om du lär dig mycket "trots" omgivningen, övervinner hindrena.

    Vad de andra i klassen gör eller inte gör är en sak, som du inte kan påverka så där jättemycket... men vad Du gör kan du påverka mycket. Om du kommer i tid, lyssnar på lärarna, gör dina läxor och gör ditt bästa i varje kurs och lär dig mycket - har du sedan inte bara kunskaperna, men även erfarenhet av att "klara dig" trots att andra elever inte var till så mycket stöd för dig under din gymnasietid.

    ***

    Men om du känner att du absolut inte trivs och inte vill försöka agera enligt mitt förslag ovan - försök hitta den utbildning som du vill byta till.

    Hälsningar

    Daniel SYV