Mendy

    Jo jag går just nu i åttan och stressar redan pågrund av gymnasievalet. Jag har bestämt om vilken linje som jag vill gå (natur), men det känns som att mina poäng är för låga. Jag är väldigt intresserad i NO-ämnena och tror att jag har lyckats höja mig i dem, förutom fysik. Jag förstår och kan jobba med de uppgifter jag får, men det är definitivt inte ett ämne som ”klickar” med mig. Och sen är det matte också, jag lyckades få ett D och snart ett C just nu. Det känns som att det är ett sånt stort hopp med kunskapen, och jag är rädd för att behöva gå om och ta en linje som inte alls intresserar mig. Är det verkligen värt det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mendy!
    Du har ännu Mycket-mycket gott om tid - 1,5 år!!! innan du måste definitivt bestämma dig ang. gymnasieval. I din ålder är 1,5 år väldigt lång tid och väldigt mycket kan hända: dina intressen kan också förändras ganska mycket.
    Gör ditt bästa i alla ämnen du läser. För matte (repetition & självstudier) rekommenderar jag www.matteboken.se
    Det är alltid bra att ha bättre kunskaper i alla ämnen och speciellt i matematik och språk (i första hand i svenska och i engelska) - oavsett vilket program på gymnasiet man ska gå och vilket yrke >> man sedan satsar på.