Extra
    Hej!

    Jag står snart inför mitt gymnasieval och känner mig ganska splittrad. Mina meritpoäng ligger på 336 och jag kan i princip komma in på vilken utbildning jag vill. I naturämnena har jag länge legat på A ibland något B. Matten hamnar sannolikt på B i år då den blivit allt svårare samtidigt som jag inte känner att min lärare kan vägleda mig ordentligt.

    Eftersom att jag är osäker på vad jag vill gå på för gymnasium och inte har en susning om vad jag vill gå på för högskolelinje så har jag använt mig av uteslutningsmetoden när det kommer till att sålla mellan programmen. Hittills är alla yrkesförberedande utbildningar uteslutna samt humanistiska och samhällsvetenskapliga. Det beror mest på att jag känner att mina intressen inte ligger där. Kanske bör jag tillägga att jag är en ganska kreativ person som gillar och måla, skriva och sådant men även den estetiska linjen har strukits från listan då jag inte känner att det är något som jag vill arbeta med i framtiden.

    Jag har gått på Internationella Engelska Skolan och kanske kan då IB verka som ett logiskt val, dock verkar min lokala IB skola inte speciellt professionell (den har i princip inga i engelska modersmålstalande lärare, det har funnits incidenter med trasslande betygsöversättningar till högskolan och så gillar jag inte själva upplägget som finns i utbildningen med alla prov i slutet av åk 3). Ekonomi och entreprenör är inget jag vill gå.

    Jag har alltså tillslut landat i två val, naturprogrammet (inriktning natur, vetenskap och forskning) samt teknikprogrammet (inriktning natur). Men fortfarande är jag osäker på vilken jag helst vill gå och om jag ens passar in rent studiemässigt.

    Att försöka läsa av mina intressen och ta ett beslut utifrån dem är svårt eftersom att jag gillar det mesta. Jag kan älska att läsa allt ifrån fusionsprocesser till grekisk språkhistoria och om hur Islamiska Staten grundades. Det enda jag faktiskt kan säga lockar mig är att hitta svaren på frågor som jag kanske inte ens funderat över från början, eller förstå hur saker och ting är kopplat till varandra. Jag gillar den där känslan av att förstå någonting nytt, men det kan man väl göra i alla ämnen?

    Jag tänker att om jag går på teknikprogrammet så blir det mer praktiskt arbete, kanske känner jag mig innerst inne lite trött på all naturvetenskaplig teori. Jag förstår att teori är essentiellt för att kunna genomföra saker i praktiken men ibland känns matematiken och naturämnena alltför verklighetsfrånankrade för att motivera mig. Kanske orkar jag inte att jobba lika hårt i tre år till som jag gjort hittills. Min stora rädsla är nämligen att natur ska vara för påfrestande, för svårt, att det tillslut gör mig antingen utbränd eller uttråkad.

    Teknikprogrammet med natur skulle ge full naturvetenskaplig behörighet samtidigt som man läser ett par kurser teknik. Jag antar att tekniken i grundskolan skiljer sig avsevärt från det man läser i gymnasiet och hittills har jag inte haft ett särskilt stort intresse i teknik förutom när det kommer till biologi (bioteknik). Men jag tror kanske att jag behöver just det där praktiska för att bryta från vad som verkar vara extremt mycket teori på naturprogrammet.

    Naturprogrammet (Natur/ vetenskap och forskning) är en av tre naturprogram på min gymnasieskola (dem andra är ledarskap, medicin). Man läser lika mycket matematik i allihop (1,2,3,4) men min linje har även matematik 5 som man kan byta ut inom IV-valet. Ändå känns det som om natur/vetenskap och forskning har mer matte än dem andra inriktningarna. Även detta är en av de saker som gör att jag ifrågasätter om den är för mig, jag har förut älskat matte men nu i nian då vi fått en ny lärare och mycket av matten är svårare så jag rädd att jag kanske inte klarar av natur. För om det redan är svårt nu, hur ska jag då lyckas ta mig igenom de utökade kurserna i programmet med bland annat fysik tre och naturvetenskaplig specialisering?

    Det hade inte varit något större problem att välja om jag trodde att jag verkligen älskade matematik. Jag har inte direkt svårt för det, men känner att det kanske mer är ambition som driver mig än passion. För mig är matematik i ordproblem svåra och ofta känner jag ingen förankring i den matematiken som vi gör. Jag ifrågasätter mycket av det och känner ibland att det bara är ett slags påhittat språk. Bara när matematiken används i andra ämnen känner jag att den har verklig betydelse. Så kanske är mitt intresse i matematik för litet för att klara av en naturlinje? Om jag är hemma och kan välja att plugga matte/natur så väljer jag oftare att måla/skriva. Är det ett tecken på att jag inte borde gå natur? För alla på natur älskar väl naturämnena?

    Jag har bett att få skugga naturprogrammet för en dag men skolan jag ville besöka tillät inte det så möjligheterna att få mer insikt är ganska små.

    Hur ska jag tänka? Borde jag välja natur eller teknik? Räcker min förmåga, inte minst intresse till för naturprogrammet? Bör man välja brett om man inte vet vad man vill gå efter gymnasiet?

    *Märkte nu att jag har skrivit alldeles för mycket, hoppas att det inte blir för jobbigt att läsa :)
    • : Hej! Oj vilka betyg, de är inte lätta att få :P ! Utifrån det jag har läst verkar det som att du hamnat i en "knepig" situation. Att du väger mellan två program är inte helt ovanlig, så du behöver inte känna dig ensam i din situation :) ! Och ingen skuggning tilläts inte heller, typiskt. Det enda som jag kan säga (utifrån det jag vet) är att båda programmen har ett väldigt högt tempo, och matten är ju på c-spåret, alltså den svåraste nivån på gymnasiematten. Dock så verkar natur ha matte 4, medan teknik stannar med 3c på den obligatoriska delen. Det där med att du tycker att matten är svårare nu möjligtvis visar att du behöver mer stöd i matten för att nå de högre målen, och även om "de som styr skolan" säger att man ska få det stöd så att man når sin "fulla potential" beror det också på läraren, och det är ju inte säkert att det blir bättre på gymnasiet. Men du har ju så höga betyg i allt annat, så det verkar inte vara på din studieteknik eller "målmedvetenhet". Som du säger har teknik även praktiskt arbete, men det har ju natur också om man se det som att man har laborationer. Men visst, det är mer "praktisk" problemlösning i teknik, eller hur jag nu ska säga det. Men hur som helst, så kommer du ändå behöva bra kunskaper i matte i båda programmen, och inte minst i teknik. Allmänt så har ju teknik ett fokus på problemlösning i matematik genom hela programmet, om du förstår vad jag menar. Kanske inte på alla inriktningar, men oftast alla. Dock så har du fortfarande tid att tänka igenom det hela. Nu när du söker gymnasium till våren, så är det ju inte den slutliga antagningen, utan den sker efter "omvalet" som sker mitt i vårterminen. Så än finns tid att tänka igenom ditt beslut! Tänk även på vad du vill bli i framtiden. Om ditt "drömyrke" innefattar olika former av ingenjörsyrken rekommenderas teknikprogrammet. Om du känner att du klarar det och vill ha den bredaste behörigheten efter endast gymnasium rekommenderas natur (även om du vill bli läkare och andra "naturvetenskapliga" yrken). Det där med att du ibland vill lägga matteboken åt sidan är vanligt. Har själv lust ibland att kasta den i väggen, men slutar oftast med att jag fortsätter att plugga. Ibland orkar man bara inte med att lösa allting, utan vill vila lite. Men sedan kommer det ju till hur du känner? Vet du själv av att du inte kommer hantera natur kanske det är bäst att gå ett annat program. Som jag förstår av dina betyg och dina tankar kring gymnasievalet verkar du var målmedveten och ambitiös, och de två egenskaperna kommer du alltid ha nytta av, oavsett gymnsieprogram. Du får ursäkta om detta svar gjorde allt otydligare, för går själv i nian, så går igenom samma sak som dig (även om jag har klart för mig vad jag ska gå). Och är heller ingen SYV, så vänta tills du fått svar av de. Oftast har de något att tillägga och rättar om något är fel. Hoppas du hittar "ditt" program, och önskar dig lycka till i fortsatta studier. MVH,
    • Julia : Tack Brendan för din kommentar!
    • : Tack så jättemycket för svaret, det gjorde nytta och jag tror nog att det är som du säger. Båda programmen är nog ungefär lika utmanande fast på olika sätt, kanske får man lita på magkänslan lite tillslut!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Extra!
    Du är jätteduktig som har så höga betyg!
    Det är också jättebra att du tar gymnasieval på största allvar och funderar mycket noga om vilken utbildning du vill gå!
    Du har varierande intressen och är är intresserad av många olika saker & är duktig inom många olika ämnen! Det är jättebra men samtidigt gör det - att det blir svårt för dig att välja.

    Som tur är så är det ännu ganska gott om tid - man får ändra sig fram till sista dagen i omvalsperioden - sent under våren.
    Sedan kan man också byta program när man väl börjat på gymnasiet och sist, men inte minst, kan man komplettera med självstudier och prövningar samt med att läsa kompletteringar efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller genom självstudier och prövningar.

    I ärlighetens namn, så bör man erkänna att väldigt mycket hänger på dig själv och även på slumpen. En jättebra och behörig lärare kan ju t.ex bli föräldraledig eller flytta till en annan stad med sin familj - och under åk2 och 3 kanske man inte alls har den läraren som man tyckte så mycket om och som undervisade så bra!
    Det är mycket som kan hända under 3 år på gymnasiet. Du växer och mognar för varje dag och dina intressen och prioriteringar kan också ändras ganska mycket från idag och tills du slutar på gymnasiet - det är 3,5 år dit. Det kan mycket väl hända att du ändrar dina intressen och prioriteringar ganska mycket under de kommande tre åren!

    Du ändras för varje dag och omgivningen ändras också - det är två pågående processer som löper på oberoende av varandra och OCKSÅ BEROENDE av varandra: för att du tar av de intryck som omgivningen ger dig, t.ex. nyheter från massmedia påverkar dig men din mognadsprocess gör att du värderar samma händelser på olika sätt igår, idag och imorgon - tycker du inte exakt samma sak om samma händelse!

    Kanske är det för filosofiskt och långsökt... :) men det känns för mig (utifrån din fråga) - att du är tillräckligt mogen för att kunna förstå och uppskatta det ärliga svaret som jag vill ge dig: ingen vet vad som passar dig bäst - du får göra en "kvalificerad gissning", dvs utifrån det du TROR får du chansa! Det är sanning som jag ser den.
    Det finns ingen person som har det "rätta svaret" om vad som passar dig "som handen i handsken".
    Det är massa detaljer och slumpmässiga händelser som kan göra ganska stor påverkan.

    En och samma gymnasial utbildning (program och inriktning) kan kännas som två OLIKA utbildningar - beroende på vilka lärare man har + skollokaler + schemat + hur lång tid man lägger på att pendla till skolan + vilka kompisar man har i klassen (eller avsaknad av sådana) + vilken stöd man får hemifrån + hälsa + hur man påverkas av yttre händelser (och vi vet ännu inte vad som kan hända under dina 3 år på gymnasiet).

    Mitt råd är att du försöker försona dig med tanke på att du vinner mycket på att försöka
    1. utarbeta din personliga inlärningsstil - din egen personliga Studieteknik, som du kan "luta dig mot", så att du vet att du kan lära dig "vad som helst" vid behov ... lite hjälp på traven får du här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    2. att det kan bli fel, oavsett vilken utbildning du väljer - men att det finns flera chanser framöver (man kan komplettera genom självstudier & prövningar eller genom studier efter gymnasiet).

    Om du försöker lära dig så mycket som möjligt av det som du är intresserad av + av det som är obligatoriskt att kunna för att få betyg i de obligatoriska kurser - och att du inte väntar på att läraren ger dig en hemläxa, utan du läser framåt i boken, söker info på internet och ställer kritiska frågor till alla info som du stöter på - gör du dig själv en stor tjänst och bygger stabil grund för din framtida yrkeskarriär.

    Och nu till din egentliga frågan - Teknikprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet :) ?
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf och på
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_NA.pdf

    och du upptäcker att skillnaden är ej speciellt stor.
    På NA läser du Biologi obligatoriskt men på Teknik kan du få läsa Biologi inom Programfördjupningen.
    man kan i princip få exakt samma innehåll i Examensbeviset från Naturvetenskapsprogrammet & från Teknikprogrammet. T.ex. man läser en kurs i Moderna språk på Naturvetenskapsprogrammet - som obligatorisk kurs men på Teknik kan du välja den inom Programfördjupningen.

    Det går, alltså, att få nästan samma innehåll i utbildningen på Teknik och på Naturvetenskapsprogrammet... om skolan kan erbjuda de "rätta kurser" inom Programfördjupningen och Individ.val.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Hej, tack för svaret! Det är sant att man förändras mycket och kanske ångrar sig sedan, men även att man kan läsa in och ändå nå sitt mål. Tack så mycket för tipsen och länkarna, jag ska se till att kolla in dem!
    • Anna : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Önskar dig lycka till! Och du är alltid välkommen att höra av dig igen - med alla frågor: stora som små! :)