Lanna
    Jag tog i somras studenten från gymnasieprogrammet International Baccalaureate. Jag blev godkänd i allt, men jag vet att jag t.ex. i matte hade kunnat få ett mycket bättre betyg. I maj 2019 finns det en chans för mig att göra retakes (omprov) i matte, men då kommer jag hamna i kompletteringsgruppen när jag sen söker till högskola. Värderas kompletteringsgruppen lägre än den ”vanliga” gruppen när urval görs och är det isåfall värt för mig att göra retakes för att få snäppet högre betyg i ett ämne?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lanna;
    om du redan utan kompletteringar är Behörig, borde du prövas i BI, direktgruppen med det meritvärde som du har utan kompletteringar; om du sedan kompletterar - och får högre meritvärde, provas du då samtidigt även i BII, kompletteringsgruppen (med högre meritvärde än du hade innan).
    På så sätt får du 2 olika meritvärden och prövas med de olika meritvärdena i två olika urvalsgrupper samtidigt.
    ****
    Att det ofta brukar vara svårare att komma in i BII, än i BI beror på att BII-gruppens sökande får färre platser att dela på. Om vi säger att det finns tusen sökande i BI gruppen och lika många sökande till samma utbildning i BII gruppen - och att det finns 200 utbildningsplatser för de 2 grupper tillsammans, då får sökande i BI gruppen "slåss" om 133 platser och sökande i BII gruppen - om 67 platser, fast de är lika många i båda grupperna.