Victoria
    Hej!
    Jag funderar på att läsa life science vid Umeå universitet när jag ska börja plugga på universitet. Det programmet är på engelska, undrar om det då är smart att jag läser engelska 7? Funderar på att ta matematikspecialisering och UF som induviduella val till nästa år. Vill ta mattespecialisering för att den är på min skola en universitetskurs så man får både meritpoäng och högskolepoäng. Sen vill jag ta UF bara för att det verkar kul och en bra erfarenhet. Men har börjat fundera om lite eftersom jag troligt ska läsa ett program på engelska och därför kan vara bra att ha läst engelska 7?

    Sen funderar jag på att studera utomlands 1 år under universitetstiden och undrar då om man väljer att tex läsa i Tyskland läser man kurserna där då på tyska eller är det på engelska? Alltså pluggar man på landets språk eller på engelska?

    En anna lite udda fråga kanske som jag har är ungefär hur gammla brukar folk vara när dom börja på universitet (en ny utbildning)? Var på öppethus i Umeå nyligen och många av dom verkade ha tagit uppehåll eller börjat på en utbildning och sen bytt/ läst en ny. Är det många som börjar plugga dirket efter gymnasiet eller väntar de flesta? Undrar eftersom jag tänk plugga vidare direkt.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Victoria,

    det är mycket bra att läsa engelska 7 - under Alla omständigheter, så gör det om du har möjIighet.

    Angående om man läser på tyska eller på engelska i Tyskland, så finns det alldeles säkert utbildningar som har undervisningsspråk "tyska" och utbildningar som har undervisningsspråk "engelska" och det är alldeles säkert större urval av utbildningar om man kan läsa på tyska. MEN OM MAN EJ KAN TYSKA, då kan man endast välja bland de utbildningar som har undervisningsspråk engelska... man är alltså begränsad i urval av utbildningar, kanske t o m Mycket begränsad.

    Angående ålder på dem som läser på Universitetet så är det Extremt olika. Det finns de som är 18 år - som hoppade över någon årskurs på grundskolan och blev färdiga med gymnasiet när de är 18 år, och som direkt kommer in på universitetet... och så finns det folk som gör lumpen, arbetar, reser, läser andra utbildningar, skaffar barn... gör allt möjligt och läser sedan på högskola/universitet när de är t.ex 35-40 år gamla... Exempelvis hade vi i min utbildning till Studie- och yrkesvägledare en studerande som var 53 år när hen började på utbildningen och 56 år när hen var färdig. Ett annat exempel är att jag känner två personer, en av dem f d studie-och yrkesvägledare, som när de gick i pension vid 67 års åldern, kom in på universitetsutbildningar: en av dem började läsa Historia (specialisering Militär historia)och en annan Sociologi och kommunikation. Det finns inte någon förbud mot att läsa på universitetet i Sverige pga hög ålder. I många andra länder råder det andra regler (det kan finnas länder där man sätter åldersgräns - att man efter en viss ålder ej är välkommer att komma in på en högre utbildning..exempelvis hade Sovjet Unionen en regel som sa att man ej kunde bli antagen till en högskoleutbildning efter det att man fyllde 32 år... och så fick man inte heller läsa 2 olika högskoleutbildningar utan bara en utbildning och så var man sedan "färdig" med studier). Men så är det inte i Sverige - man får gå i pension och komma in på universitetet. Och så får man komma in direkt efter gymnasiet också - det är, alltså, mycket olika hur folk väljer göra! :)

    Hälsningar & lycka till!

    Peter syv