Frederik

    Jag tycker programmet "Systemutveckling" på LBS Kreativa Gymnasie ser jätte intressant ut, men Malmö avdelningen öppnar först nu här efter sommaren. Jag undrar om det skulle vara bättre att gå på en annan skola som har funnits i längre tid, t.ex NTI gymnasiet. Jag har hört om problemer på Thoren Innovation School i Malmö som startade upp typ tre år sen.

    1 Svar

    Kristoffer SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik!
    När det gäller olika skolors förmåga eller möjlighet att driva sin verksamhet på ett framgångsrikt sätt så är det många faktorer som spelar in. En av faktorerna är att det finns elever som vill gå på skolan. Vi på FrågaSYV.se vill inte lägga någon värdering i vilka skolor som är bättre än andra eller vilka som har förmåga att driva en stabil verksamhet, men både LBS och NTI ägs av samma skolkoncern (Academedia) och det är Sveriges största arrangör av bl a gymnasieutbildningar. Även Thoren är en mycket stor arrangör av gymnasieutbildningar men som sagt, det är många faktorer som spelar in för att driva en framgångsrik gymnasieskola. Spontant brukar vi råda gymnasieväljare att välja utifrån intresse, men även titta lite på hur den framtida arbetsmarknaden kan se ut för den utbildningsinriktning man väljer. Slutligen kan vi konstatera att det aldrig finns garantier för framtiden (se bara hur hela världen förändrats på ett par månader p g a Corona) men oavsett om du väljer LBS eller NTI så vågar jag påstå att du kommer att få en stabil leverantör av din utbildning. Skolorna får ju skolpeng för varje elev, så ni har ju faktiskt ett bra värde för dem ;-)
    Lycka till i framtiden!

    Kristoffer