Britta
    Om man önskar göra ett val som ger flest valmöjligheter för att studera på högskola så har Natur traditionellt varit huvudalterantivet, men hur ser det ut idag undrar jag eftersom jag har gått igenom tidigare frågor/svar och blir osäker på budskapet från er eftersom ni på något ställe svarar en som har höga grundskolebetyg och Ekonomi/Juridik som ett tänkbart alternativ (bland flera), men på ett annat ställe läser jag att det inte ger tillräcklig kvalifikation ii matte att gå Ekonomi/Juridik sp därför undrar jag om man satsa på Natur om man vill ha flest valmöjligheter för högskolan eller hur ska man tänka?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Britta,
    det är komplicerat.

    Det är en sak att bli BEHÖRIG till många olika alternativ,
    en annan sak - att verkligen Komma in på det man söker på högskolenivå sen
    och
    tredje - att trivas under 3 år på gymnasiet.

    ***
    Det hjälper inte att bli Behörig, om man sedan ändå inte kommer in... Det är tufft (om man inte är mycket intresserad i just naturvetenskapliga ämnen) att läsa på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap, där man läser t o m Matematik 4, Fysik2, Kemi2 och Biologi 2, utöver alla de andra kurserna i svenska, engelska, samhällskunskap mm. Är man inte mycket intresserad av naturvetenskapliga ämnen, kommer man ändå på högsklenivå ej välja läsa till läkare eller till civilingenjör (för att välja det, måste man vara intresserad av naturvetenskapliga ämnen).
    Det finns många elever som just för "breddens skull" väljer "natur-natur" men sedan vill byta program eller att de genomgår hela gymnasiet med godkända betyg - blir behöriga - men sedan inte komma in på någon av de eftergymnasiala utbildningar, som de vill komma in på (på grund lågt meritvärde; endast godkända betyg ger jämförelsetal på 10.0).

    Om man ÄR INTRESSERAD I NATURVETENSKAPLIGA ÄMNEN och ej behöver lägga mycket tid på att plugga dem för att få rätt så höga betyg, och tror att man i framtiden kanske vill bli läkare, civilingenjör, veterinär eller apotekare - då rekommenderas NA, natur.
    Visst finns det Högskoleprovet, och man kan hoppas på att få tillräckligt högt resultat på det, för att komma in på högskola/universitet, på den utbildningen som man då vill komma in på.
    ***
    Angående matematik på Ekonomiprogrammet
    På inriktningen Ekonomi är matematik 3b en obligatorisk kurs, men på inriktningen Juridik är det endast upp t om matematik 2b man läser, men på många skolor kan man välja läsa även matematik 3b (dock är det endast obligatoriska kurser som man Garanterat får läsa).
    ***
    Det finns - tyvärr - inte någon gymnasial utbildning som är "för alla" och som ger möjlighet att hålla "alla dörrar" öppna...

    Vänligen
    Julia