Angelica
    Hej! Hur går man till väga för att bygga sin egen examen? Jag skulle hemskt gärna vilja ta en högskoleexamen i ekonomi och spanska kombinerat, men jag har ingen aning hur man går till väga. Jag antar att kurserna måste ges vid samma universitet? Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Angelica,
    rekommendationen är att boka tid hos studievägledare på den institutionen från vilken du vill ta kandidatexamen; i ditt fall är det inte fel att prata med 2 olika studievägledare - på den ekonomiska institutuinen och på språk-institutionen. Det är kanske inte omöjligt att ta 2 kandidatexamina - efter ca 4 års-studier... Vanligtvis läser man 3 år på heltid för att ta ut en Kandidatexamen: 3 terminer bör vara inom Huvudämnet, ex. Ekonomi... de resterande 3 terminer kan av olika lärosäten "villkoras" på olika sätt. Ofta kan man läsa vilka ämnen som helst i 2 terminer, men tredje terminen måste vara i "närliggande ämne", ex. i företagsekonomi, om man tar kandidat i ekonomi...
    Ang. läsa vid samma lärosäte eller vid olika - det är smart att läsa Samma ämne på samma lärosäte, dvs Ekonomi termin 1, 2 och 3 på samma lärosäte; sedan behöver du inte läsa spanska eller företagsekonomi på samma lärosäte...
    Varför är det bäst att läsa samma ämne (ex. spanska termin 1 och 2 - på samma lärosäte)? Jo, för att undvika risken i att kurser skulle "överlappa" varandra och poängen sedan ej räcker till för att kunna ta ut kandidatexamen.
    Du kan alltså, välja - antingen söker du läsa Ekonomi och/eller Spanska, temin 1 (och har i åtanke att du bör helst läsa fortsättningsterminer på samma lärosäte) - och när du är inne i studier, pratar med studievägledare då... eller så vill du göra detaljerad planering på förhand: boka tid för det i så fall.

    "Faror" i att sätta ihop sin egen examen
    Utbildningsutbud kan förändras. De kurser du idag tänker du ska läsa om ett år kanske då inte finns att söka... Men även om du söker de "rätta kurserna", så kanske du inte kommer in - pga de studerande som läser program, prioriteras.

    Det är bekvämare att försöka komma in på ett program. Men det finns många exempel på att folk lyckas sätta ihop sina egna examina, som blir mer eller mindre "unika" - och det på gott och ont: en nackdel kan vara att arbetsgivare känner inte igen innehåll i just "din examen" ... men andra arbetsgivare kanske tycker det är bra att du inte gick den "vanliga vängen" utan din egen väg...
    Bästa hälsningar och lycka till!
    L.

    Liselotte