Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om du efter yh-utbildningen till Paralegal kommer in på juristprogrammet, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får då svar från de utbildningsansvariga om du kan hoppa över vissa delar i juristprogrammet; man kan få olika svar på den frågan från olika lärosäten i Sverige (då varje lärosäte: högskola-universitet har rätt att bestämma ganska mycket själva).
    Om inte annat, så blir det lättare att plugga på juristprogrammet om man sedan innan har utbildat sig till Paralegal eller IP-paralegal.
    Jag tror det blir också lättare att få sommarjobb eller extra-jobb under studier, om man så önskar (bra för ekonomin, att tjäna pengar, och även för att få mer arbetslivserfarenhet) - om man, sedan innan, redan har lärt sig ngt. yrke!

    Hälsningar
    Mikael