Jun
    Jag läser för nuvarande på Nackademin som kvalificerad virtualiseringstekniker (400 poäng) vilket är en 2 års utbildning och är inne på mitt sista år. Jag undrar om man kan få kurser och poäng från en yrkeshögskoleutbildning tillgodoräknade i fortsatta studier på en universitet, i alla fall kunna läsa in den sista året på något sätt? Om inte, hur stor är chanserna att man kommer kunna hitta jobb utomlands som t.ex USA utan bachelor's? Har kollat runt och funderat lite över det här men är fortfarande lite oklar vad som gäller.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jun,

    yrkeshögskolepoäng och Högskolepoäng är Olika sorters poäng, men en enskild högskola kan bestämma för att erkänna en del av YH-utbildningen. Det är ett lokalt beslut som varje lärosäte får fatta på egen hand.
    Du måste söka till en högskoleutbildning och bli antagen; sedan kan du ansöka om tillgodoräknande. Att någonting blir tillgodoräknat från en yrkeshögskoleutb., kan inte garanteras. Chansen är inte stor att ngt. blir tillgodoräknat.
    ang. söka jobb utomlands - så är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem de vill anställa.
    Tanken är ju egentligen att man ska jobba direkt efter en yrkeshögskoleutbildning; och att man i första hand söker jobb i Sverige. alla andra lösningar med studier på högskolenivå och jobb utomlands - hör till Undantagen.

    Jag råder dig söka alla de jobb och alla de utbildningar som du vill få.
    Fråga syv önskar dig lycka till!

    Daniel