Alex
    Vad gör man som en byggingenjör? Efter jag pluggat gymnasium och 5 år extra och tagit examen kommer jag ha kunskaper på hur jag bygger hus från grund till topp inklusive hur jag ritar huset allt i ett?. Eller är det nån annan sorts ingenjör. Vilken linje och inriktning ska jag välja då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex,
    Utbildningar till byggingenjör finns inom högskolan/universitet och inom yrkeshögskolan. Utbildningarna finns med olika inriktning och olika längd.

    För att bli högskoleingenjör inom byggområdet krävs 3 års studier vid högskola.

    För att bli civilingenjör med inriktning mot byggområdet krävs 5 års studier vid högskola eller ett universitet. För behörighet till civilingenjörsprogrammen behöver man bl.a ha godkända betyg i fysik2, kemi2 och matematik 4.
    Behörighet till högskoleingenjör brukar inte kräva kemi2 (utan det räcker med kemi1).

    Och här kan du se en kort videofilm (längd 1 min 31 sek) där det förklaras vad skillnader mellan Högskoleingenjör och Civilingenjör är.

    Liselotte

    På gymnasiet kan jag rekommendera antingen BA, bygg- och anläggningsprogrammet >> (ett yrkesprogram)
    eller
    TE, teknikprogrammet (inriktning samhällsbyggande-och-miljö >> eller inriktning teknikverenskap).

    Att förklara vad en byggingenjör kan och gör, finns ingen möjlighet i ett svar här på Fråga SYV. För det första, så kan olika sorters byggingenjörer jobba med ganska så olika saker; och för det andra, så är inte "en allmän vägledare" insatt i alla detaljer inom just det yrket. Utbildningar till "byggingenjörer" finns även inom yrkeshögskola och då med varierande inriktningar, kika gärna på:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-rot-hermods-stockholm
    hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-produktion-hermods-stockholm
    utbildning/yrkeshogskolan-syd/byggnadsingenjor-hassleholm
    nackademin/byggnadsingenjor-mark-och-vatten-nackademin-uppsala
    utbildning/nackademin/byggnadsingenjor-anlaggning
    utbildning/nackademin/byggnadsingenjoer-kalkyl-och-inkop
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bygg-anlaggningsingenjor-produktion
    Nackademin/byggnadsingenjoer-ombyggnation-och-byggnadsvard
    utbildning/nackademin/byggnadsingenjoer-hallbart-byggande

    Tips! gå på öppna hus på gymnasieskolor som erbjuder BA och TE och fråga lärare som undervisar på de utbildningar om vad Byggingenjör gör (frågar du 100 personer, får du troligtvis 100 rätt så Olika svar som alla kan vara rätt - man kan vara se det från olika synvinklar och tycka att det är viktigt att påpeka Olika saker).
    Läs gärna om många olika yrken på www.framtid.se
    Om yrken inom Bygg- & Anläggning, ca 70 st., berättas här.