Ludmila
    Hej,
    om en person med masterprogram i bagaget i ämnet Byggnadsantikvarie (utbildning från Frankrike och Syrien) vill jobba inom det yrket; hen undrar om hen behöver komplettera sin utbildning eller om hen kan få jobb (eller i alla fall Praktik) nu, direkt?
    Tack för ett snabbt svar!
    L.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    den svenska utbildningen till byggnadsantikvarie >> finns i dagens läge på följande lärosäten:

    och - båda utbildningarna är på 180 högskolepoäng (3 årsstudier på heltid).

    Jag råder att kontakta utbildningsansvariga på båda lärosätena - kontaktuppgifter till personal som jobbar med utbildningen på Uppsala universitet finns på www.uu.se/utbildning och till de som ansvarar för utbildningen på Göteborgs universitet - på https://utbildning.gu.se/program.

    Jag tycker att svar kan i mångt och mycket bero på många olika omständigheter, exempelvis spelar följande faktorer stor roll:
    - har personen alla utbildningsdokument med sig som bekräftar hans/hennes utbildning?
    - på vilket språk är de dokumenten? kanske behöver de översättas och/eller värderas...
    - hur mycket svenska kan personen? Kan hen "bra" engelska?
    - i vilken del av landet vill personen jobba? Kan hen flytta till en annan del av Sverige, om jobbet skulle finnas där?
    - har personen körkort? B-körkort, för personbil, ställs ofta som ett krav för att kunna få jobb som byggnadsantikvarie.

    Sammanfattning
    kontakta de utbildningsansvariga på Uppsala Universitet och Göteborgs Universitet; bra att direkt uppge info som svarar på frågorna som jag uppgav ovan, för att den info, enligt min uppfattning, är av stor vikt - för att kunna ge svar på frågan.

    Hälsningar
    Peter SYV