Adam
    Hej, Jag är 21 år gammal, bor i Stockholm och är osäker på vilket program och vilken högskola jag ska välja nu till hösten. Jag vill gå ett program där jag har möjligheten att jobba med att bygga/skapa saker, få lösa problem, gå från idéer till färdiga produkter och där jag får vara med i tillverkningsprocessen.

    Valet står mellan
    1: Byggteknik och Design på KTH
    2: Högskoleingenjör Maskinteknik på LiTH.

    Anledningen till att valet inte är självklart är för att jag är osäker på en hel del angående dessa utbildningar och högskolor och har sammanställt frågor som förhoppningsvis kan ge mig de svar som kan ge mig en bättre ide av vad jag ska välja.

    Det jag är osäker på är dels karriärs delen, dvs
    * Vilka typer av jobb kan jag få från de två programmen?
    * Vilka arbetsuppgifter kan man tänkas få?
    * Hur enkelt/svårt är det att få jobb efter 3 år på ett av de två programmen?

    Sist skulle jag också vilja veta
    * Vad lär man sig efter 3 år på en av dessa utbildningar?

    jag skulle bli väldigt tacksam för ett svar på en eller ett par av dessa frågor.

    Med vänliga hälsningar Adam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    om du bor i Stockholm, "röstar" jag för att du i första hand väljer utbildning i Stockholm. Det är mycket svår bostadssituation så gott som i hela Sverige - tyvärr. Det kan uppstå en situation då du inte hittar bostad i den staden där du får utbildningsplats. Det är dessutom nästan alltid både billigare och bekvämare att läsa där man redan bor innan man börjar läsa - detta pga flera olika anledningar: man känner staden, man kanske kan bo hos föräldrarna och spara hyresutgift /som är oftast den största utgiftsposten för den studerande/. Boendes hos föräldrarna kan man kanske slippa låna pengar hos CSN och bara skuldfri när man är färdigutbildad, i stället för att ha skuld på flera hundra tusen kronor.

    Se på www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa hur mycket man får låna - och du ser att på en termin får du låna 35 840kr.

    på 3 år som man läser till högskoleing. lånar man 215 040kr

    på 5 år som man läser till civiling. lånar man 358 400kr.

    Dessutom är det oftast lättare att få Extrajobb>> i den staden där man redan bor, där man har kontakter och även pga man på helger/lov inte lämnar staden för att åka "hem" till föräldrar och kompisar, utan kan extrajobba i stället. :)

    Ovan svarade jag på de frågor som du inte ställde! :)

    Du behöver inte följa mina råd. Du får givetvis göra så som du själv tycker; eller som någon annan råder dig att göra. Men eftersom jag tycker det är "viktiga saker" och som ungdomar ibland inte tänker på - så tyckte jag att det var viktigt att ta upp det. :)

    De frågor du ställer kan du få mycket bättre svar hos studievägledare på just de institutioner/fakultet där utbildningarna ges. De "sitter" på just de specifika kunskaper. Men även de kan inte veta hur arbetsmarknaden kommer att förändras på 3 och 5 års-sikt.
    De kan inte heller veta om just du får jobb som du kommer att trivas med.

    Ännu en "aspekt" i detta är att alla som kommer in på högskoleutbildningar blir tyvärr inte färdiga. Ibland visar det sig att det blir för svårt. Till de tekniska högskoleutbildnignar är det ofta lättare att komma in, än att sedan läsa på dem.

    Det finns tyvärr exempel på när de studerande hoppar av pga det blir för svårt. Och de söker sedan helt andra utbildningar eller söker jobb på de kunskaper/erfarenheter som de har.

    Om du inte har erfarenhet av att läsa på högskolenivå, kan du inte vara säker på att du kommer att trivas med högskolestudier med mycket frihet under terminstiden /ingen kollar närvaro/ och sedan kommer Stora /svåra/ tentor och man kan bli ganska överraskad hur svårt det är att klara tentorna om inte man kontinuerligt /typ dagligen/ har pluggat under hela terminen (men det är ju ingen stom "står med piskan" och påminner om att plugga ... tentorna ligger långt fram i tiden och man tycker att man hinner... - detta skriver jag inte för att skrämmas, utan för att berätta vad vi vet händer några av de studerande, som säger att de önskade att någon hade förvarnat dem på förhand om vad som "komma skall"/.